روزنامه العرب چاپ لندن نوشت: رویداد منچستر که 22 قربانی گرفت پرسش های بسیاری را درخصوص علت حملات تروریستی به کشورهای مختلف اروپایی به وجود آورده است. این درحالی است که اعضای داعش در شبکه های اجتماعی جشن گرفته اند و مطالب تبلیغاتی شان به فراخوانی برای انتقام جویی از اروپایی ها تبدیل شده است.

اعضای داعش در بیان عقاید سیاسی افراطی شان در شبکه های اجتماعی هیچ معذوریتی ندارند. آنها با اسامی و عکس های جعلی در شبکه های اجتماعی حساب باز می کنند و از آنچه جنگ مقدس و خلافت خود بر روی ویرانه های تمدن صلیبی غرب نام برده می‌شود سخن می گویند.

کارشناسانی که پایگاه های اینترنتی و حساب افراد تندرو را در شبکه های اجتماعی زیر نظر دارند معتقدند میان تشدید اقدامات تروریستی در اروپا و شکست های میدانی داعش در موصل عراق و رقه سوریه ارتباط وجود دارد.

براساس تحقیقات دانشگاهی، تعداد قربانیان حملات تروریستی در اروپا بین سال های 2015 تا 2016 به 273 تن رسیده است. این رقم با تعداد قربانیان اقدامات تروریستی در کل اروپا در دوره زمانی اواسط قرن بیستم تا اعلام تشکیل داعش در سال 2014 برابری می کند.

در گفتمان اعضای داعش و طرفدارانش در شبکه پیام رسان تلگرام و شبکه اجتماعی توییتر گرایش خشونت بار علیه اروپا مشاهده می شود. این تندروها، کشورهای اروپایی را مسئول خسارات وارده به داعش در سوریه و عراق به شمار می آورند و معتقدند محاصره داعش در عراق و سوریه و پشتیبانی لجستیک ارائه شده از سوی کشورهایی نظیر فرانسه و انگلیس عامل این خسارت ها است.

کارشناسان می گویند گفتمان تبلیغاتی داعش درباره غرب و اروپا تغییر کرده و لحن تندتری یافته است. شاخه های داعش به زبان های انگلیسی و فرانسوی و آلمانی نیز تقویت شده اند.

داعش در سال 2016 نام مجله رسمی خود را از دابق به رومیه که منسوب به پایتخت ایتالیا و مقر واتیکان است و نماد مسیحیت کاتولیک به شمار می آید، تغییر داد.

تنفر اعضای گروهک تندروی داعش از اروپا بیش از آمریکا و روسیه و شیعیان است.

پس از آنکه داعش مسئولیت حمله به منچستر را برعهده گرفت موجی از شادمانی اعضای داعش را در شبکه های اجتماعی در برگرفت. برخی از اعضای داعش این حمله را «اقدامی قهرمانانه» و برخی دیگر «نابودی کفار» توصیف کردند. برخی نیز شعار همیشگی «عشق ما به مرگ به اندازه عشق شما به زندگی است» سر دادند و عده ای نیز به انتشار تصاویر قربانیان رویداد منچستر و نقل اخبار آن از روزنامه های انگلیسی و ادعای آشفتگی و پریشانی انگلیسی ها پرداختند.

توماس ایگرمار استاد علوم سیاسی دانشگاه اوسلو معتقد است اهمیت شبکه های اجتماعی در گسترش و تسهیل هماهنگی ها میان تروریست ها است. این موضوع موجب دشواری مأموریت دستگاه های اطلاعاتی شده است.

وی می افزاید: تروریست ها افزون بر اینکه برای هماهنگی و سربازگیری از اینترنت استفاده می کنند قبل و حین حملات تروریستی نیز از این شبکه برای تبادل اطلاعات بهره می برند.

طرفداران داعش با انتشار تصاویری از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کنار سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی طی سفر هفته گذشته اش به ریاض و قول وی برای نابودی تروریسم هشدار دادند حمله اخیر به منچستر هشداری به ترامپ بوده است. آنها همچنین تهدید کرده اند که حمله بعدی در قلب آمریکا خواهد بود.

طرفداران داعش تصویری از یک جوان با چهره پوشیده منتشر کرده اند که پرچم داعش را به دست دارد و از مرز سوئد و دانمارک عبور می کند و این پیام را می دهد که حملات تروریستی در کشورهای مختلف ادامه خواهد داشت.

توییتر در رأس فهرست شبکه های اجتماعی مورد استفاده داعش است و بیشترین کاربرد را برای تروریست ها دارد. کارشناسان به تازگی شاهد مهاجرت صدها تن از اعضای داعش از توییتر به تلگرام بوده اند.

کارشناسان معتقدند داعش توانسته است با طرح شعارهایش خود را به عنوان نیرویی منظم و عملیاتی در میدان و نه صرفاً یک گروه مسلح جهادی معرفی کند. البته پس از کاهش مناطق تحت نفوذ داعش، این ادبیات تقریباً از تبلیغات داعش در اینترنت محو شده و گفتمان جهادی تبلیغ کننده حملات انتقامجویانه در اروپا جای آنرا گرفته است.

یعقوب خان کارشناسی که با تعدادی از تندروهای بازگشته از سوریه به اروپا گفتگو کرده، فاش کرد که داعش با شستشوی مغزی در میان اعضای خود این اندیشه را تثبیت کرده که عزت اسلام جز با نابودی تمدن غربی محقق نخواهد شد. این گروه اروپا را دشمن شماره یک به شمار می آورد و معتقد است تنفر داعش از اروپا بیش از آمریکا و روسیه و شیعیان است.

اصدارات و اجنادالارض مهمترین پایگاههای اینترنتی داعش به شمار می روند و تصاویر تبلیغی و نحوه استفاده از کارد و نحوه ساخت بمب را آموزش می دهند.

اولیور روی کارشناس امور تروریسم می گوید: نسخه ای از اسلام که داعش در گفتمان تبلیغی خود بکار می برد و محور آن اقدامات قهرمانانه و خشونت بار به شیوه معاصر است دربرگیرنده جامعه اسلامی که می خواهد تحت پرچم دولت اسلامی بنا کند نمی شود.

وی می افزاید تصمیمات داعش عملگرایانه است و از جهاد و وفاداری مطابق با موقعیت و شرایط بهره برداری می کند و همین مسئله بیانگر علت افزایش اقدامات تروریستی در اروپا و کاهش مطالب مربوط به تشکیل دولت خلافت پس از شکست های میدانی این گروه در عراق و در آینده نزدیک در سوریه است.