، این در حالیست که شهادت های مقام های پیشین و کنونی آمریکا در کنگره و انتشار گزارش های جنجالی خبری در این باره از چند ماه پیش تاکنون همچنان ادامه یافته است.
هم اکنون نیز وزارت دادگستری و مجلس نمایندگان و سنای کنگره در باره وجود تماس های نامتناسب میان حلقه اطرافیان نزدیک ترامپ با روسیه در هنگام مبارزات انتخاباتی 2016 آمریکا، تحقیق می کنند.
آخرین تحولات در حالی رخ می دهد که منابع آگاه به سی ان ان گفته اند: جیمز کومی مدیر وقت پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) آگاهی داشت که بخش بسیار مهمی از اطلاعات تحقیق درباره ایمیل هیلاری کلینتون (رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016) نادرست بوده و توسط سازمان اطلاعات روسیه ایجاد شده است. اما وی نگران بود که انتشار این مطلب به این تحقیق و وزارت دادگستری لطمه بزند.
کومی در نتیجه در تابستان گذشته به صورت یک جانبه و علنی و بدون مشاوره با لورتا لینچ دادستان کل وقت، تحقیق در این باره را پایان یافته اعلام کرد و گفت: کلینتون در اداره اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده خود بی دقتی زیادی کرده است.
این نشست خبری وی موجب جنجال های زیادی شد و انتقاد دمکرات ها و جمهوریخواهان را برانگیخت.
بر اساس اطلاعات رسیده به سی ان ان، تحقیق کیفری اف بی آی در باره نقش های چندجانبه جرد کوشنر مشاور بلندپایه کاخ سفید در باره مبارزات انتخاباتی ترامپ و اعضای گروه انتقال قدرت وی، به صورت فزاینده ای، موثر و حساس بوده است.
به گفته مقام های آمریکایی آگاه از این تحقیق، مسائل مهم مرتبط با کوشنر شامل عملیات تحلیل اطلاعات مبارزات 2016 ترامپ، روابط وی با مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا و تماس های شخص کوشنر با مقام های روسیه می شود.
گزارش وزارت دادگستری آمریکا که همزمان با گزارش سی ان ان منتشر شد، حاکیست که جف سشنز دادستان کل هنگام درخواست تائید صلاحیت امنیتی خود، ملاقات های سال گذشته (2016) خود را با مقام های روسیه فاش نکرده است.
به گفته مقام های رسمی، سشنز که سال گذشته دستکم 2 بار با سرگئی کیسلیاک سفیر روسیه ملاقات کرده، در فرمی که وی را ملزم به ارایه فهرستی از هرگونه تماس وی یا خانواده اش با دولت های خارجی یا نمایندگان آنها در هفت سال گذشته داشته، به این موارد اشاره نکرده است.
سی ان ان می افزاید: یک مقام فدرال آمریکا تنها در صورتی ملزم به ارایه فهرست ملاقات هایش به منظور دریافت تائید امنیتی نیست که این دیدارها بخشی از یک نشست خارجی باشد که در آن در هنگام اجرای وظایف یا ماموریت دولتی، حضور داشته است.
اما بعید است که ملاقات های سشنز ارتباطی با نشست های خارجی داشته باشد.
سشنز آخرین مورد از یک فهرست در حال افزایش از همکاران کنونی و پیشین ترامپ است که به علت آماده نبودن برای ارایه اطلاعات در در باره ارتباطات گذشته خود با روسیه، زیر انتقاد شدید قرار گرفته اند.
نام مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ به رغم اینکه گفته است که به جای اجرای احضاریه و افشای پیشینه خود در باره نشست هایش با مقام های روسیه، از حقوق خود مربوط به متمم پنجم استفاده خواهد کرد، همچنان در صدر اخبار قرار دارد.
هرچند سران تحقیق سنا در باره قضیه ارتباط با روسیه گفته اند که به پیگیری اسناد بسیار مهم در باره فلین ادامه خواهند دارد و 2 احضاریه دیگر برای کسب و کارهای تجاری تحت مدیریت فلین ارسال کرده اند.
روزنامه واشنگتن پست در مطلبی که 24 مه (سوم خرداد ماه) به نقل از منابع ناشناس آگاه منتشر کرد، مدعی شد که یک سند محرمانه که مقام های رسمی آمریکا می گویند نقش بسیار مهمی در تحقیق درباره ایمیل هیلاری کلینتون توسط کومی مدیر وقت اف بی آی داشته است، از مدت ها پیش از دید اف بی آی، غیر قابل اعتماد و تقلبی بوده است.
سی ان ان در ادامه با عنوان شهادت جنجالی می نویسد: جان برنان مدیر پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و دان کوتس مدیر سازمان اطلاعات ملی ترامپ از هنگامی مورد توجه رسانه ها قرار گرفته اند که برنان به نمایندگان کنگره گفت: تماس آشکاری میان دستیاران ترامپ در هنگام مبارزات انتخابات ریاست جمهوری با عوامل روسیه وجود داشته است.
کوتس نیز تقریبا به صورت همزمان گفت که مایل خواهد بود بعدا در این باره صحبت کند که آیا ترامپ وی را برای عقب نشینی درباره گزارش های مرتبط با روسیه، تحت فشار قرار داده است.
مولر و یادداشت های محرمانه کومی : سی ان ان در 22 مه (اول خرداد ماه) به نقل از یک شخص آگاه اعلان کرد: رابرت مولر مدیر پیشین اف بی آی که اکنون بر تحقیق وزارت دادگستری در باره مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تماس مسکو با مقام های ستاد ترامپ، نظارت می کند، از محتوای برخی از یادداشت های جیمز کومی مدیر پیشین اف بی آی اطلاع داشته است که به عنوان سند گفت وگوهایش با ترامپ نگهداری می کرده است.
اتاق جنگ تیم ترامپ : یک پایگاه اینترنتی آمریکایی اخیرا گزارش داد که کاخ سفید آماده آغاز عملیات داخلی و تشکیل اتاق جنگ به منظور نشان دادن واکنش سریع و راهبرد ارتباطاتی برای ادامه تحقیق در باره روسیه است.
تحویل اسناد مانافورت: یک منبع آگاه از تحقیق سنا گفت: پل مانافورت مدیر پیشین ستاد مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ترامپ بیش از 300 صفحه اسناد مرتبط با تحقیق آن درباره مداخله روسیه در انتخابات را تحویل کمیته اطلاعات سنا داده است. ترامپ از مقام های اطلاعاتی درخواست کرد که این اسناد و مدارک را تکذیب کنند.
چند مقام کنونی و پیشین آمریکا در تاریخ 23 مه (دوم خرداد ماه) به سی ان ان گفتند: رئیس جمهوری آمریکا از 2 تن از رئیسان بلندپایه اطلاعاتی دولت خود درخواست کرد که به صورت علنی مدارک و اسناد همکاری میان ستاد انتخاباتی وی و روسیه را در جریان انتخابات 2016 تکذیب کنند.
چند مقام آمریکا با اطلاعات مستقیم از این موضوع به سی ان ان گفتند: رئیسان اطلاعاتی آمریکا ادعاها را در باره تلاش های روسیه برای به خطر انداختن ترامپ به اطلاع وی رسانده اند. اسناد و مدارک محرمانه ارایه شده به باراک اوباما رئیس جمهوری وقت و ترامپ رئیس جمهوری منتخب، شامل این ادعاها بود که عوامل روسیه، کارکنان و اطلاعات مالی در باره ترامپ را در معرض خطر قرار داده اند.