لاوروف روز پنجشنبه در نیکوزیا گفت: در دیدار وزیر خارجه قبرس، مسائل بین المللی و در وهله نخست تهدیدهای موجود جهانی را بررسی کردیم.
پایگاه خبری وزارت امور خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف نوشت: چالش تروریسم بین المللی ضرورت اتحاد کشورهای جهان و نه سیاست رویارویی را که از طرف کشورهای غربی شاهدیم، ایجاب می کند.
وزیر خارجه روسیه گفت: مبارزه علیه تروریسم با ضرورت حل و فصل مناقشه ها در مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا و بیش از همه سوریه ارتباط دارد.
وی افزود: شرکای قبرسی را از تلاش های روسیه در مذاکرات سوری ژنو و نشست آستانه با همکاری ایران و ترکیه و حضور ناظرانی از آمریکا، سازمان ملل و اردن آگاه کردیم.
به گزارش برخی رسانه ها، وی همچنین ادعای تحویل برخی اطلاعات محرمانه در دیدار چهارشنبه هفته گذشته خود با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید را تکذیب کرد و گفت که اطلاعات اعلام شده مورد ادعا از مدت ها پیش انتشار یافته بود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز دیروز با انتقاد از رویکرد ضدروسی برخی مقام ها، سیاستمداران و رسانه ها در آمریکا گفت که جنون سیاسی در این کشور افزایش می یابد.
پوتین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پائولو جنتیلونی نخست وزیر ایتالیا افزود که اتهام وارده به ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر ارائه اطلاعات محرمانه به لاوروف وزیر امور خارجه روسیه را جز جنون سیاسی چیز دیگری نمی داند.
وی ادامه داد: زمانی که این روند در رقابت های سیاسی آمریکا تازه شروع شد، مضحک و خنده آور می نمود، اما اکنون نارحت کننده و نگرانی ما را برانگیخته است، زیرا افرادی که اینگونه ادعاهای بیجا را مطرح می کنند تا چه اندازه می توانند تصورات غلطی داشته باشند.
رئیس جمهوری روسیه همچنین برای ارائه محتویات ضبط شده مذاکرات لاوروف و ترامپ اعلام آمادگی کرد.
روزنامه واشنگتن پست به تازگی نوشت که ترامپ در دیدار با لاوروف، اطلاعات سری در باره مقاصد گروه تروریستی داعش را به وی ارائه کرده که بازتاب گسترده ای یافته است.