دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز سه شنبه گفت: دولت اوکراین بار دیگر حقوق شهروندان این کشور برای دریافت اطلاعات را نقض کرد.
پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین روز سه شنبه پیشنهاد شورای امنیت ملی و دفاعی این کشور را برای اعمال تحریم های جدید علیه روسیه از جمله منع دسترسی اوکراینی ها به فضای ارتباطی و اطلاع رسانی چندین رسانه و شبکه اجتماعی روسی را تائید کرد.
در چارچوب این اقدام، دسترسی اوکراینی ها به خبرگزاری های اسپوتنیک، روسیا سگودنیا، شبکه های تلویزیونی «زویوزدا»، «تی وی سی»، «ان تی وی پلاس»، «رن تی وی»، «آر بی سی» و همچنین شبکه های اجتماعی «وکنتاکته»، «ادناکلاسنیکی»، موتور جستجوگر «یاندکس» و سامانه «میل رو» ممنوع شده است.
خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نوشت: وضعیت تحریم های جدید را به دقت زیر نظر داریم و بدیهی است که اصل اقدام متقابل را نیز از یاد نمی بریم.
کنستانتین کاساچیف رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) هم گفت که فرمان جدید رئیس جمهوری اوکراین در مورد وضع تحریم های جدید را دال بر ناتوانی و نه قدرت نمایی کی یف می دانم.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در باره تحریم های جدید اوکراین اعلام کرد که این اقدام نماد سانسور بر اساس انگیزه‌های سیاسی است.
ماریا زاخارووا در گفت وگو با رادیو روسی کامرسانت اظهار کرد: دولت اوکراین از تمامی شیوه های متکی به زور برای فشار بر شهروندان این کشور از تحریم موسیقی و ادبیات گرفته تا تجاوز نظامی علیه مردم خود استفاده می‌کند.
از سال 2014 پس از سقوط دولت وقت اوکراین، روی کار آمدن حکومت جدید و آغاز درگیری نیروهای دولتی با شبه نظامیان در شرق این کشور که روسیه متهم به حمایت از آنان شده، کی یف و مسکو روابط پرتنشی دارند و به اعمال تحریم های گسترده ضدروسی و همچنین اقدام متقابل منجر شده است.
جدایی شبه جزیره کریمه در ساحل دریای سیاه از اکراین و پیوستن آن به روسیه در سال 2014 توسط طرفداران این کشور براساس نتایج برگزاری یک همه پرسی که مورد تایید مسکو قرار گرفت، بزرگترین عامل افزایش تنش در روابط دو کشور بوده است.
این منطقه 25 هزار و 500 کیلومتری که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار است، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رییس جمهوری وقت شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور هدیه شده بود.
اروپام 391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا