این تجمع اعتراضی در آستانه محاکمه رهبر شیعیان بحرین توسط رژیم آل خلیفه، در منطقه «ماربل ارچ» در مجاور هایدپارک که یکی از پرتردد ترین و از جاذبه های گردشگری شهر لندن به شمار می رود برگزار شد.
شرکت کنندگان با به دست داشتن تصاویری از شیخ عیسی قاسم، شعارهایی را در محکومیت رژیم آل خلیفه و رژیم آل سعود سر دادند.
آنها همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها ضمن ابراز انزجار نسبت جنایت های رژیم آل خلیفه، خواستار پایان بخشیدن به اشغال این کشور از سوی عربستان شدند.
شرکت کنندگان ضمن اعلام همبستگی با شیعیان بحرینی، شعارهایی همچون «مرگ بر آل سعود»، «آل سعود تروریست است» و «آل خلیفه شیخ قاسم را رها کن» سر می دادند.
'رودنی شکسپیر' استاد دانشگاه کمبریج در سخنانی در این تجمع، رژیم آل خلیفه را نظامی جنایتکار توصیف کرد که به زودی دوره اش به پایان خواهد رسید.
وی افزود: زمانی خواهد رسید که دولت انگلیس دست از حمایت رژیم آل خلیفه بردارد که در آن صورت آزادی در سرزمین بحرین دوباره برقرار خواهد شد.
شیخ «حسن التریکی» از روحانیون فعال شیعی نیز حمایت دولت های غربی و نیز دولت انگلیس از رژیم آل خلیفه را شرم آور توصیف کرد و افزود: در حالی که آنها دم از حقوق بشر و دمکراسی می زنند اما چشم هایشان را بر روی جنایت های صورت گرفته از سوی این رژیم در بحرین بسته اند.
وی افزود: هزاران نفر از مردم بحرین طی یک سال گذشته از سوی نیروهای دولتی دستگیر، بازداشت و یا کشته شده اند و رژیم آل خلیفه خودش را پاسخگوی هیچ نهادی نمی داند.
شیخ التریکی از جامعه جهانی خواست تا در راه آزادی بحرین از دست «جنایتکاران آل خلیفه» با مردم بحرین هم صدا شوند.
«استفن بل» عضو ارشد کارزار ائتلاف توقف جنگ نیز طی سخنانی، بیان داشت که دولت انگلیس به بهانه اجرای اصلاحات در بحرین، به مراودات اقتصادی اش با منامه ادامه می دهد.
وی افزود: آنها به خوبی آگاه هستند که اصلاحات در این کشور فایده ای ندارد اما با بستن چشم های خود بر اعمال حاکمان بحرینی به منافع اقتصادی شان دل بسته اند.
مسعود شجره رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس و از دیگر سخنرانان این تجمع اعتراضی بیان داشت امپریالیسم تلاش می کند تا با ایجاد شکاف میان شیعه و سنی، مسلمانان را سرکوب و به تسلطش بر جهان اسلام ادامه دهد.
وی رژیم های آل خلیفه و آل سعود را عاملان امپریالیسم دانست و افزود: آنها اختلافات میان شیعه و سنی را بهانه کرده تا شیعیان را سرکوب کنند.
وی افزود: این جنگ اکنون دامن اکثر کشورهای منطقه را فرا گرفته و شیعیان مورد تبعیض قرار گرفته اند.
سایر سخنرانان در این تجمع اعتراضی نیز ضمن ابراز همدردی با مردم بحرین، خواستار پایان بخشیدن به جنایت های رژیم آل خلیفه در این کشور شدند.
'استفن بل' در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مردم بحرین به شدت از سوی رژیم آل خلیفه تحت فشار هستند. در حالی که دولت انگلیس به بهانه اصلاحات در بحرین از این رژیم حمایت می کند اما شواهد نشان می دهد که عکس آن در بحرین در جریان است.
وی افزود: کمیسیون سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر قرار است فردا (دوشنبه) در رابطه با وضعیت بحرین در ژنو تشکیل جلسه دهد. در همین حال رژیم بحرین فشارهای خود را علیه فعالان سیاسی و حقوق بشری در این کشور افزایش داده و تلاش می کند تا از سفر آنها به ژنو جلوگیری کند. آنها نمی خواهند که صدای مردم به گوش مسئولین سازمان برسد و لذا تجمع امروز بخشی از تلاش فعالان سیاسی برای رساندن صدای مردم ستمدیده بحرین به گوش نهادی های بین المللی است.
بر اساس گزارش های منتشر شده، دادگاه بحرین در اسفند ماه سال گذشته، جلسه محاکمه شیخ عیسی قاسم را به 17 اردیبهشت (7 می) موکول کرد.
وزارت کشور بحرین خرداد سال گذشته با ادعای این‌ که این روحانی برجسته شیعی از جایگاه خود برای «خدمت به منافع خارجی و گسترش خشونت فرقه ‌ای» سوء استفاده کرده است، از لغو تابعیت وی خبر داد که این موضوع با واکنش های شدید مردم بحرین و نیز شخصیت های مذهبی و سیاسی داخلی و خارجی مواجه شد.
شیخ عیسی قاسم که رهبر معنوی انقلاب بحرین به شمار می ‌آید، پس از تأسیس کشور بحرین در سال 1971 از نجف اشرف به این کشور بازگشت و با اکثریت آرا به مجلس راه یافت و تا زمان انحلال آن، عضو مجلس ملی بحرین بود.
بحرین از بهمن سال 1389 صحنۀ برگزاری اعتراضات خیابانی مردم است که خواستار برکناری رژیم آل خلیفه و آزادی زندانیان سیاسی هستند.