کنگره آمریکا لایحه بودجه موقتی را به منظور مهار تعطیلی دولت فدرال تا جمعه آتی به تصویب رساند و به این ترتیب، جمهوریخواهان کنگره که همچنان بر سر قوانین بودجه کاخ سفید با یکدیگر اختلاف نظر دارند، یک هفته دیگر فرصت دارند تا یک بسته بلند مدت بودجه ای را به تصویب برسانند تا دولت را تا 30 سپتامبر سال جاری میلادی تامین بودجه کند.

این لایحه در مجلس سنای آمریکا بدون رای مخالف به تصویب رسید و پیشتر نیز مجلس نمایندگان کنگره این لایحه را با 382 رای موافق و 30 رای مخالف تصویب کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نیز اجرای این لایحه موقت بودجه را با امضای خود قانونی کرد.

این لایحه دولت فدرال را تا 5 ماه مه تامین بودجه می کند و به قانونگذاران آمریکا این اجازه را می دهد تا در طول روزهای آتی قانونی را تدوین کنند که بتواند بودجه فعالیت دولت آمریکا را در طول روزهای باقی مانده از سال مالی تا 30 سپتامبر تامین کند.

بحث میان اعضای کنگره آمریکا درباره هزینه های دولتی با اختلاف نظر عمیق قانونگذاران و به ویژه اعضای حزب جمهوریخواه که با چندین طرح پیشنهادی کاخ سفید از جمله در زمینه افزایش چشمگیر 30 میلیارد دلاری هزینه های دفاعی و کاهش شدید بودجه وزارت خارجه آمریکا مخالف هستند، روبرو شده  است.

علاوه بر این، جمهوریخواهان در زمینه لغو قانون خدمات درمانی اوباما موسوم به «اوباماکر» نیز اختلاف عقیده دارند؛ تلاش ها برای لغو اوباماکر از زمانی که رهبران جمهوریخواه بررسی لایحه لغو این قانون را در اواخر ماه مارس از مجلس نمایندگان متوقف کردند، تضعیف شده است.

قانونگذاران جمهوریخواه امیدوار بودند که تا پایان هفته جاری درباره یک لایحه جدید بهداشت و درمان رای گیری کنند اما به دنبال ناکامی اشان در جلب حمایت کافی برای تصویب این لایحه در میان میانه روهای حزب خود، تصمیم گرفتند رای گیری درباره این لایحه را به تعویق بیندازند و این تاخیر در رای گیری، یک ضربه دیگر برای ترامپ به حساب می آید.

ترامپ امیدوار بود که روز گذشته (شنبه) برابر با صدمین روز ریاست خود در کاخ سفید را با لغو و جایگزین کردن قانون اوباماکر به عنوان یک دستاورد کلیدی در ریاستش به پایان برساند.

بر اساس این خبر، درحالیکه کاخ سفید در روزهای اخیر توانسته است تا قانونگذاران جمهوریخواه بیشتری را برای حمایت از لایحه جدید خدمات درمانی با خود همراه کند اما همچنان فاقد حمایت لازم از سوی جمهوریخواهان میانه روی کنگره برای تصویب لایحه ضد اوباماکر است.

این در حالیست که دموکرات هایی که مخالف تلاش های جمهوریخواهان برای لغو اوباماکر هستند، تهدید کرده اند که اگر جمهوریخواهان درصدد رای گیری روی یک لایحه جدید بهداشت و درمان برآیند، آنها نیز به تامین بودجه دولت رای منفی خواهند داد.

«پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا این تهدید دموکرات ها را نادیده گرفته و تاکید کرده است که دموکرات ها با این کار مقصر تعطیلی دولت خواهند شد.