دولت «رجب طیب اردوغان» در ادامه پاکسازی دستگاه‌های عمومی از مخالفان به بهانه مبارزه با طرفداران کودتای نافرجام تابستان گذشته، 4000 کارمند دیگر را اخراج کرد.

این اخراج‌ها با 2 دستور اجرایی مستقیم اردوغان انجام گرفته که بر اساس آنها، 1 روزنامه، 1 مجله، 14 انجمن، 13 کلینیک درمانی و 18 بنیاد بسته شده است.

با بسته شدن کلینیک‌ها مزبور، 216 دکتر، پرستار و ماما از کار بیکار شده‌اند.

حوزه اخراج‌ها مثل همیشه بیشتر روی نظامیان متمرکز است و از بدنه وزارت دفاع، نیروهای سه‌گانه، ژاندارمری و گارد ساحلی 1288 نفر اخراج شده‌اند.

ضرب و شتم سربازان توسط طرفداران اردوغان در روزهای پس از کودتای نافرجام تابستان

دستگاه قضایی هم کماکان در سیبل هدف اردوغان باقی مانده و حدود 1200 قاضی، کارمند دادگاه و حتی زندانبان اخراج شده‌اند.

کابینه دولت هم بی‌گزند نمانده؛ علاوه بر اخراج 19 کارمند وزارت خارجه ترکیه، 509 کارمند از دیگر وزارتخانه‌ها اخراج شده‌اند.

اخراجی‌ها حق اشتغال در دستگاه‌های عمومی، حق خروج از خاک ترکیه و جایی در خانه‌های سازمانی نخواهند داشت.

با احتساب موج اخیر اخراج‌ها، شمار کسانی که به بهانه مبارزه با کودتای نافرجام تابستان از کار بیکار شده‌اند از 150 هزار نفر گذشت؛ 50 هزار نفر هم پشت میله‌های زندان هستند.

دولت ترکیه ادعا دارد که «فتح‌الله گولن» رفیق پیشین و رقیب فعلی اردوغان در عالم سیاست، در پشت پرده کودتای بی‌سر و شکل تابستان سال گذشته بوده است؛ گولن این روزها در آمریکا سکنی گزیده است.

گولن و اردوغان در سال‌های نه‌چندان دور

دولت ترکیه بارها بر اساس توافق استرداد مجرمین، استرداد گولن را خواستار شده ولی دولت اوباما همیشه در برابر این خواسته مقاومت می‌کرد.

دولت ترامپ موضع مشخصی در این باب ندارد؛ حال باید نشست و دید در دیدار اردغان و ترامپ که برای ماه می برنامه‌ریزی شده، آیا این مسئله مورد اختلاف دو دولت، حل می‌شود یا نه.