در دو ماه گذشته، عملیات نیروهای دموکراتیک کرد با حضور مستقیم نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه افزایش یافته و گروه تروریستی داعش متحمل ضربات سنگینی شده است.

نیروهای کرد در طول این مدت با حمایت جنگنده های ائتلاف غرب به رهبری آمریکا توانسته اند بخش های وسیعی را در استان الرقه تصرف کنند و همین مسئله باعث شد تا گروه تروریستی داعش برای جلوگیری از سقوط شهر رقه، پایتخت خودخوانده خود، نیروهایش را از جنوب سوریه به سمت مناطق شمالی و مرکزی فرا بخواند.

در ذیل نقشه میدانی شمال شرق سوریه را مشاهد می کنید:

براساس اطلاعات منتشر شده، عدم توانایی گروه تروریستی داعش در کنترل و حفظ مناطق اشغالی در جبهه جنوب سوریه یکی دیگر از عوامل اتخاذ این تصمیم بوده است.

پس از عقب نشینی گروه تروریستی داعش از شمال استان سویدا و شرق استان دمشق، نیروهای ارتش سوریه فرصت داشتند وارد این مناطق شوند اما با انفعال آنان، گروه تروریستی موسوم به ارتش آزاد این مناطق را به اشغال خود درآورد.

قابل ذکر است پیشروی خطرناک عناصر تروریستی ارتش آزاد در شرق استان دمشق و بخش هایی از شمال استان سویدا با حمایت های نیروهای آمریکایی از مرزهای شمالی اردن محقق شد.

ضعف نیروهای سوری در این محور به اندازه ای بود که نیروهای تروریست ارتش آزاد توانستند تا منطقه راهبردی بئرالقصب و بخش های تحت کنترل دولت در حومه جاده بسیار مهم دمشق - بغداد پیشروی کنند و تنها سهم ارتش سوریه از عقب نشینی های داعش فقط کنترل بر منطقه القصر و ارتفاعات حومه جاده سویدا - دمشق بود.

 

تروریست ها درصدد بودند با ادامه پیشروی ها، شمال استان سویدا را هم اشغال کنند؛ این اقدام تروریست ها در گام نخست به معنای محاصره نیروهای سوری در استان السویدا بود.

در ذیل نقشه میدانی جنوب سوریه را قبل از عقب نشینی داعش مشاهد می کنید:

ادامه پیشروی تروریست ها در گام دوم، خطری بزرگتر به شمار می آمد زیرا مناطق تحت کنترل آنان در سه استان دمشق، شمال استان سویدا و شمال شرق درعا به هم متصل می شد.

همین مسئله باعث شد تا ارتش سوریه برای حفظ ثبات پایتخت در اقدامی دیرهنگام، فعال کردن جبهه شرق استان دمشق و شمال استان سویدا را در دستور کار قرار دهد.

 با ورود نیروهای سوری، استان سویدا از خطر جدی محاصره نجات یافت و همچنین راهبرد تروریست ها برای اتصال مناطق تحت اشغال شان در سه استان سویدا، دمشق و درعا به شکست انجامید تا پایتخت سوریه از خطری جدی نجات یابد.

نیروهای ارتش سوریه در گام نخست توانستند نیروگاه حرارتی تشرین را از وجود تروریست ها پاکسازی کنند؛ انتظار می رود پیشروی ها تا منطقه راهبردی بئر القصب ادامه یابد.

نیروهای سوری با عقب راندن تروریست ها همچنین توانستند ارتفاعات حومه فرودگاه خلخله را هم در شمال استان سویدا بازپس بگیرند.

نقشه میدانی جنوب سوریه پس از عقب نشینی داعش:

به نظر می رسد، پیشروی های گسترده تروریست ها در شمال استان سویدا و شرق استان دمشق در سایه عقب نشینی های داعش و حمایت های آمریکا در بادیه الشام در حال تبدیل شدن به یک خطر بالقوه برای نیروهای سوری در حومه پایتخت است.

اشغال این مناطق توسط تروریست های ارتش آزاد یکی از مهم ترین ابزارها در تعیین سرنوشت نبردهای حومه پایتخت سوریه به شمار می آید.

قابل ذکر است پیشروی های تروریست ها در شرق استان دمشق و شمال استان سویدا با عملیات بزرگ آنان در جنوب استان درعا همزمان شده است؛ از یک سو تروریست ها با پشتیبانی آمریکا و انگلیس درصدد فعال کردن جبهه جنوب هستند و از سویی دیگر تلاش می کنند دامنه این عملیات را با اشغال مناطق شمالی استان سویدا، تا مناطق تصرف شده در شرق استان دمشق افزایش دهند.

در حالی که عملیات تروریست ها از جنوب استان درعا تا شمال استان سویدا در حال ساز و برگ گرفتن است و تروریست ها درصدد هستند از بادیه الشام، پایتخت را در معرض تهدید جدی قرار دهند، افزایش سرعت عملیات ارتش سوریه در این محور برای تامین امنیت شرق دمشق ضروری است.