حمله طالبان به پایگاه نظامی نیروهای ارتش در شمال افغانستان که 150 کشته و 60 زخمی برجا گذاشت پس از حمله بیمارستان نظامی سردارداودخان در کابل، دومین حمله بزرگ در فاصله زمانی کوتاهی در این کشور محسوب می‌شود.

پس از حمله به بیمارستان سردارداوودخان در کابل وزرای کشور، دفاع و امنیت ملی افغانستان برای استیضاح به پارلمان این کشور فرا خوانده شدند اما از سوی نمایندگان پارلمان با رای اعتماد در سمت خود باقی ماندند.

با این حال، مجلس سنای افغانستان در واکنش به حمله اخیر به پایگاه ارتش در ولایت بلخ با انتقاد از عملکرد مقامات امنیتی افغان، رای اعتماد مجدد نمایندگان پارلمان این کشور به این مقامات امنیتی را خیانت ملی اعلام کرد.

برخی از سناتورهای افغان مدعی شدند که نمایندگان پارلمان افغانستان با اخذ پول از اشرف غنی به ابقای این وزرای بی کفایت در سمت‌های قبلی رای موافق داده‌اند، که با این کار مرتکب خیانت ملی شده‌اند.

 

«زلمی زابلی» از اعضای سنای افغانستان گفت: عبدالله و اشرف غنی رهبران حکومت وحدت ملی نیز به دلیل عدم آوردن تغییر در استراتژی امنیتی متهم به سهل انگاری و خیانت ملی هستند زیرا حملات تروریستی هر روز از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان اعلام کرده بود که در این 4 تن از سربازان نفوذی این گروه به مهاجمان مسلح این گروه برای ورود به این پایگاه زمینه سازی کرده است.

دو روز قبل 10 تن از مهاجمان مسلح در دو خودروی نظامی با لباس ارتش از سه ایست و بازرسی گذشته و با ورود به پایگاه نظامی به سربازان افغان حمله کردند.

با این وجود مقامات امنیتی اعلام کردند که پنج نفر از مسئولان ایست و بازرسی را بازداشت کرده‌اند.