پایگاه اینترنتی اکونومیست در گزارشی نوشت: شاهزاده خالد بن فیصل آل سعود به عنوان فرماندار مکه قصد دارد ناکامی‌های گذشته را در عصر حاضر جبران کند. وی در سال ۲۰۰۷ در این سمت گماشته شد. خالد بن فیصل پیش از این در استان عسیر مشغول به فعالیت بود و طرح‌های زیادی را برای برج‌سازی در شهر تاریخی "ابحا" به اجرا گذاشت. این شهر تاریخی به عنوان منزلگاه بسیاری از صحابه پیامبر اسلام شناخته می‌شد و بافت کندویی شکل آن در نوع خود کم‌نظیر بود. اما حالا دیگر اثری از شهر "ابحا" باقی نمانده است. 

 

خالد بن فیصل حالا دست بر روی مناطق تاریخی مکه گذاشته است و به نظر می‌رسد قصد دارد بلایی که سر شهر ابحا آورده، این بار درمورد مکه اجرایی کند. فرماندار مکه به سراغ مناطق تاریخی و مذهبی این شهر مقدس رفته و قصد دارد بزرگترین پروژه برج‌سازی خاورمیانه را در آن اجرا کند.

 

اکونومیست به نامتقارن بودن برج‌های بلند مرتبه مکه با بناهای مذهبی آن اشاره کرد و نوشت: برج‌های سر به فلک کشیده مکه بر کعبه به عنوان مقدس‌ترین مکان مسلمانان جهان سایه افکنده است. حفاری‌های متعدد موجب شد دیگر اثری از تپه‌های تاریخی مکه باقی نماند که روزگاری محل زندگی یاران و نزدیکان پیامبر اسلام بود.

 

مقامات سعودی عمل ضد فرهنگی خود را اینگونه توجیه کرده‌اند که تخریب بناهای تاریخی همواره بخشی از روند توسعه مدرن شهر‌ها بوده است. تا پیش از آغاز ساخت و سازهای گسترده در مکه، در سال ۱۹۵۰، حدود ۵۰ هزار حاجی برای انجام مناسک حج به این شهر سفر می‌کردند؛ اما حالا این تعداد حاجی به ۵. ۷ میلیون نفر افزایش یافته است.

 

به طور قطع افزایش تعداد حاجی‌ها منافع اقتصادی بی‌شماری برای آل‌سعود به ارمغان می‌آورد و می‌تواند مرهمی برای رکورد اقتصادی و کسری بودجه شدید عربستان به حساب آید. مقامات عربستان در حال دنبال کردن برنامه‌ای هستند که تا سه سال آینده تعداد حاجی‌های موسم حج را تا دو برابر افزایش دهند. این کار مستلزم تخریب‌های بیشتر در محله‌های تاریخی مکه و ساخت برج‌های جدید است. 

 

در مراسم حج سال ۲۰۱۵، سقوط یک جرثقیل بر روی مسجد الحرام جان ۱۰۷ حاجی را گرفت. هنوز دو هفته از این واقعه تلخ نگذشته بود که فاجعه منا رخ داد و برخی از منابع تعداد کشته‌شدگان آن را بیش از ۲ هزار نفر اعلام کردند.

 

اکونومیست در ادامه نوشت: افزایش جمعیت زائران مکه برای "ملک سلمان"، پادشاه عربستان، یک برگ برنده محسوب می‌شود که علاوه بر منافع اقتصادی، به سود دولت وی نیز هست.

 

جانشین ولیعهد عربستان به دنبال بالا بردن ظرفیت‌های گردشگری این کشور است و میلیارد‌ها دلار سرمایه در این راستا جذب کرده است. 

 

وزیر اطلاعات عربستان چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود هدف تروریست‌ها نابودی فرهنگی است. نباید زیبایی، رقص، سنت و فرهنگ را با اسلام سیاسی نابود کنیم. کعبه شروع خوبی برای کنار زدن این طرز تفکر است.