«دنیس راس» از مقام‌های سابق آمریکا در دولت «بیل کلینتون»، مشاور ویژه «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق امریکا در امور خاورمیانه و آسیای جنوب غربی و از تحلیلگران کنونی اندیشکده «واشنگتن» در گفت‌‌وگو با رادیوی فارسی زبان «فردا» درباره برجام و دیگر مسائل مهم منطقه شرکت کرد.

وی در بخشی از این‌گفت‌و‌گو درباره این که دولت کنونی آمریکا به جای برهم زدن توافق اتمی به فکر مذاکره مجدد بابت برخی از عناصر آن باشد گفت، این گزینه دلخواه‌تر تا برهم زدن کامل توافق است.

راس گفت: «به نظرم دولت آمریکا به این نتیجه رسیده که این توافق را بر هم نزند. اما این‌که ایران می‌تواند برنامه اتمی عظیم بدون محدودیت داشته باشد مهم است. یکی از گزینه‌ها این است که آمریکا و سایر اعضای گروه ۱+۵ تلاش کنند این محدودیت پانزده ساله را طولانی‌تر کنند.»

راس درباره همکاری یا عدم همکاری آمریکا با روسیه بابت مهار داعش در سوریه و عراق و نقش ایران گفت: «وضعیت عراق بسیار پیچیده‌تر از سوریه است. ایرانی‌ها بر نظامیان شیعه و دولت عراق نفوذ دارند. در نتیجه بحث عراق با سوریه متفاوت است و ما باید تلاش کنیم ارتش عراق و دولت آن بتوانند مقابل فشارهای ایران مقاومت کنند.اما درباره سوریه باید وضعیت طوری باشد که روسیه برای قدرت گرفتن ایران فضایی را باز نگذارد.»

دنیس راس درباره حل اختلاف‌های تهران و واشنگتن  و انجام گفت‌وگوهای محرمانه مورد نیاز نیز اظهار داشت: «این‌ که بتوان با ایران و از مجرایی مطمئن رک و راست صحبت کرد، ارزش دارد. با توجه به ماهیت دولت ایران و شک و تردید عمیق آن‌ها به ما، این به معنای اختلاف بنیادین بین ما و آن‌هاست. اما فکر می‌کنم توانایی ایجاد ارتباط ارزش دارد و باید تلاش کرد به به درک مشترک رسید.»

وی افزود: «یکی از دلایل موافقت من با نگه داشتن توانایی برقراری ارتباط با ایران این است که نه ما و نه آن‌ها نباید در محاسبتمان اشتباه کنیم. اگر ارتباطی نباشد، بالقوه اشتباه محاسبات بالا می‌رود و به نفع هیچ‌یک از طرفین نخواهد بود. البته اهداف ایران در منطقه هم‌اکنون برعکس آمریکاست و آن‌ها می‌گویند داعش دشمن مشترک است، باید بگویم بله، ایرانی‌ها می‌خواهند داعش را شکست دهند و آن‌را با رژیم‌های مورد نظر خود جایگزین کنند در نتیجه حتی اگر در حوزه‌هایی منافع مشترک بین ما و ایران باشد، چنین سیاست‌هایی از سوی ایران، اختلاف نظر به وجود می‌آورد.من تمایل دارم مجرای ارتباطی کمک کند و بتوانیم منشا چنین اختلاف نظرهایی را کم کنیم.»