کانال ۲ تلویزیون اسرائیل روز یکشنبه از تصمیم قطعی کاخ سفید برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی خبر داده است.

این شبکه به نقل از یک مقام آگاه گزارش داده است که دولت آمریکا فردا این خبر را اعلام می‌کند.

پایگاه تایمز اسرائیل نوشته است که هنوز مقامات رسمی طرفین به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

«دونالد ترامپ» که از روز جمعه قدرت را در آمریکا تحویل گرفت، در طول رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود که سفارت آمریکا را به قدس منتقل کند.

در قوانین بین‌المللی تل‌آویو به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شده، اما رژیم صهیونیستی برای تسریع اشغال مناطق باقی‌مانده قدس، اصرار دارد که این شهر را به عنوان پایتخت معرفی کند.

انتقال سفارت آمریکا به قدس به این معنی است که واشنگتن این ادعای اسرائیل را به رسمیت شناخته است. این در حالی است که روسای‌جمهور قبلی با بیان اینکه انتقال سفارت به قدس چشم‌انداز راهکار دو دولتی را تیره می‌کند، از این اقدام خودداری کرده بودند.

اقداماتی که ترامپ تاکنون انجام داده، با استقبال رژیم صهیونیستی مواجه شده است. سفیر پیشنهادی او برای اسرائیل و همچنین نماینده‌ای که وی برای نظارت بر روند سازش انتخاب کرده، هر دو از حامیان شهرک‌سازی اسرائیل هستند. 

«جیرد کوشنر» داماد یهودی ترامپ که حالا مشاور کاخ سفید هم شده، روابط بسیار نزدیکی با اسرائیل دارد. پدر کوشنر از حامیان مالی حزب «لیکود» و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است.