اتحادیه فوتبال اروپا با انتشار گزارشی جدید، از 9 باشگاه این قاره به عنوان «ابرباشگاه‌هایی» یاد کرده که قدرت مالی‌شان روز افزون‌شان آنها را از دیگر تیم‌های قاره سبز جدا کرده است و شانسی واقع بینانه برای جبران این اختلاف هم وجود ندارد.

در این گزارش از پنج باشگاه لیگ برتری منچستریونایتد، منچسترسیتی،‌ آرسنال، چلسی و لیورپول، دو باشگاه لالیگایی رئال مادرید و بارسلونا، همچنین بایرن مونیخ آلمان و پاری‌سن‌ژرمن فرانسه به عنوان «برندهای جهانی» نام برده شده است که از کانون‌های هواداران گسترده‌شان در سراسر دنیا طوری درآمدزایی می‌کنند که نظیر آن هرگز دیده نشده است. از نظر آماری، هر یک از این باشگاه‌ها، درآمد طی شش سال اخیر سالانه خود را از طریق منابع مالی‌شان - مخصوصاً عقدقرارداد با حامیان مالی و اسپانسر پیراهن‌ها - به میزان 100 میلیون پوند افزایش داده‌اند و این در حالی بوده است که متوسط افزایش درآمد 700 باشگاه لیگ دسته اول سایر کشورهای اروپا در همین مدت کمتر از یک میلیون پوند بوده است. این همان تفاوت فاحشی است که نگرانی الکساندر چفرین، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا را از بابت ایجاد عدم توازن بزرگ در فوتبال اروپا باشگاهی قاره سبز به همراه داشته است.

چفرین در این خصوص اظهار داشت: به عنوان نگهبان فوتبال اروپا، یوفا باید نسبت به نکاتی نه چندان جالبی که در گزارش وضعیت مالی باشگاه‌های این قاره ذکر شده است،‌ هشیار باشد، نکاتی همچون بازگشت دوباره به رشد پرداخت حقوق‌های هنگفت و افزایش تمرکز روی مسائل اسپانسری و درآمدهای تجاری در میان چند باشگاه خاص. این روند به آن ابرباشگاه‌های جهانی اجازه می‌دهد که از کانون‌های هواداری بزرگ‌شان برای درآمدزایی استفاده کنند، اتفاقی که در سراسر دنیا در حال شیوع است و اکنون از طریق شبکه‌های اجتماعی به مراتب بهتر از بازار سنتی گذشته، قابل دسترسی است. این کانون‌های هواداری با شیوه‌هایی همچون جذب ستاره‌ها، برگزاری تورهای خارجی و حضور منظم در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، به شیوه‌ای غیرقابل مهار در حال گسترش هستند.

آمارها نشان می‌دهند که درآمد سالانه 20 تیم لیگ برتر انگلیس، از  مجموع درآمد 597 تیم 48 لیگ کوچک اروپا بیشتر است. در واقع آنها به تنهایی هر سال 4 میلیارد پوند از مجموع تمام تیم‌های 48 لیگ کوچک اروپا بیشتر درآمد کسب می‌کنند. این اختلاف اما روز به روز در حال افزایش است. در تشریح تفاوت زیاد میان قدرت مالی تیم‌های لیگ برتری با سایر تیم‌های اروپایی بیان همین واقعیت بس که درآمد سالانه قعرنشین جدول لیگ برتر انگلیس تنها با کسب سهم خود از فروش حق پخش تلویزیونی بازی‌های این لیگ، 105 میلیون پوند از مجموع درآمد‌های اکثر باشگاه‌های اروپا (از تمامی منابع، نه فقط حق پخش تلویزیونی) بیشتر است.