بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفتگو با روزنامه الوطن سوریه با اشاره به اثر تاثیرگذاری مسکو بر سیاست های اردوغان اعلام کرد: ما همواره امیدواریم هر چند که در بسیاری از موارد تو می دانی که به نتیجه نمی رسی به ویژه با توجه به شناختی که از اردوغان داری.

وی افزود: این فرد سیاستمدار نیست و از طیف افرادی است که عناد می ورزند و واقع گرا نیستند. با این حال با تمام اینکه احتمال تغییر اردوغان وجود ندارد اما این مانع نمی شود که امید نداشته باشی که وی تغییر کند خواه در داخل ترکیه یا خارج آن به ویژه روسیه.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه امکان درگیری میان ارتش سوریه و ترکیه که نیروهایش در قالب عملیات موسوم به سپر فرات وارد سوریه شده اند را بعید ندانست و گفت: در حال حاضر اولویت نظامی دیگری است. تا زمانی که سیاست ترکیه در دست شخصی است که از نظر روانی ثبات ندارد و تا زمانی که  اردوغان در قدرت است ما همه احتمالات را در نظر می گیریم. هنگامی که با فردی از نظر روانی ثبات ندارد روبرو هستی، جایی برای منطق باقی نمی ماند. سوریه حق دارد که از اراضی خود دفاع کند این موضوعی کاملا بدیهی است.

وی افزود: امیدواریم تا آن زمان عاقلان در ترکیه بتوانند اردوغان را به دست برداشتن از حماقت هایش درباره سوریه وادار کنند. ما از درگیری پرهیز می کنیم.

شایان ذکر است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه چند روز قبل گفته بود: ما برای چه وارد شدیم؟ هدفمان تسلط بر اراضی سوریه نبود بلکه ماموریت ما دادن اراضی به صاحبان اصلی آن بود و هدف برقراری عدالت بود. ما وارد شدیم که اسد را سرنگون کنیم و دلیلی دیگر برای دخالت ما وجود نداشت.

روسیه در واکنش به این موضوع گیری اردوغان خواستار توضیح آنکارا شد.

بشار اسد در ادامه درباره روابط با مصر نیز گفت: روابط با مصر روبه بهبودی است و سفر علی مملوک و مواضع اخیر مسئولان مصری که در راس آنها عبدالفتاح السیسی قرار دارد، گواه این روابط است. اما هنوز به سطح مطلوب نرسیده است و در حد امنیتی و کنسولی است.سفارتخانه ها دایر هستند اما سفیران حضور ندارند. نمی توان گفت که این روابط طبیعی است. مصر برای ما کشوری مهم است. می دانیم که فشارها بر مصر از سوی غربی ها و برخی شیخ نشین ها افزایش یافته است.

وی درباره لبنان نیز بیان کرد: این که لبنانی ها موفق به انتخاب رئیس جمهور شده اند دستاورد بزرگی برای لبنان محسوب می شود. این برای سوریه هم مهم است به ویژه که رئیس جمهور جدید لبنان می داند که لبنان مصون از آتش اطراف آن نیست.