روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم منور خلج، اندرو وارد و انجلی راوال نوشت: شرکت رویال داچ شل به ‌منظور بررسی سرمایه‌گذاری‌های احتمالی در سه میدان بزرگ نفتی و گازی ایران، با این کشور قراردادی به امضا رسانده است.
 
این قرارداد که موضوع آن مطالعه میدان‌های بزرگ نفتی آزادگان و یادآوران در جنوب غرب ایران و نیز میدان‌های گازی کیش در خلیج‌فارس است؛ نخستین تعهد علنی یک شرکت نفتی غربی بزرگ مبنی بر همکاری با ایران پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.
 
همکاری در پروژه‌های نفتی و گازی ایران -- که در میان بزرگ‌ترین منابع جهان قرار دارند – در سال جاری و پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی و در پی اجرا شدن توافق هسته‌ای ایران، بار دیگر برای سرمایه‌گذارهای خارجی آزاد شد.
 
این در حالی است که دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی تاکید کرده بود در صورت راه‌یابی به کاخ سفید، توافق هسته‌ای ایران را پاره خواهد کرد. این ادعای وی موجب شد در این موضوع نگرانی‌هایی صورت گیرد. بااین‌وجود، امضای یادداشت تفاهم بین شرکت شل و شرکت ملی و وزارت نفت ایران در روز چهارشنبه نشان داد که دست‌کم برخی از شرکت‌های بین‌المللی تمایل دارند برای حضور دوباره در ایران تلاش کنند.
 
مقامات شرکت شل تأکید کرده اند قرارداد این شرکت به‌منظور بررسی زمینه‌های همکاری احتمالی، الزام‌آور نیست. با این‌حال، در مراسم امضای این قرارداد در تهران، هانس نای کمپ -- رئیس دپارتمان امور ایران در این شرکت هلندی- انگلیسی -- ضمن ابراز امیدواری درباره ازسرگیری همکاری‌های بلندمدت، گفت این قرارداد فصل جدیدی را در روابط شل با ایران آغاز خواهد کرد.
 
همچنین، نیکلاس هاپتون -- سفیر انگلیس در ایران که در این مراسم حضور داشت -- بر حمایت کشورش از توافق هسته‌ای و احیای روابط تجاری با ایران تأکید کرد. 
 
این روزنامه نوشت این قرارداد یک ماه پس‌ از آن به امضا رسید که یک کنسرسیوم به رهبری شرکت توتال فرانسه، به‌منظور توسعه فاز جدید میدان گازی پارس جنوبی یک توافق موقت با ایران امضا کرد. توافق توتال نخستین تعهد یک شرکت بزرگ نفتی غربی از زمان لغو بخشی از تحریم‌های ایران بوده است. با این‌حال، لازم به ذکر است قرارداد توتال با ایران به‌ پیش از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا باز می‌گردد. پیشتر و با توجه به خطراتی که در زمینه سرد شدن دوباره روابط ایران و آمریکا وجود دارد، تحلیلگران درباره این‌که آیا دیگر شرکت‌ها نیز با قبول خطر راه توتال را ادامه خواهند داد یا خیر، تردید داشتند.
 
با این‌که گروه‌های نفتی اروپایی برای بازگشت به ایران ابراز تمایل کرده‌اند، شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند "اکسون موبیل" و "شورون" تاکنون در حاشیه مانده‌اند.