دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی و حتی پس از پیروزی بر رقیبش، هیلاری کلینتون به‌طور مدام به چینی‌ها به عنوان مهم‌ترین تهدید اقتصادی ایالات متحده تاخته بود اما به نظر می‌رسد او با تاکید بر خارج کردن واشنگتن از پیمان فرااقیانوسی «تی‌تی‌پی» بزرگ‌ترین هدیه ممکن را به چین اعطا خواهد کرد. ادعایی که ترامپ یکشنبه گذشته در برنامه شفاهی 100 روزه‌اش مطرح کرد یعنی ملغی کردن توافقنامه تجارت آزاد «همکاری ماورای اقیانوس آرام»، برای بسیاری از رهبران جهان که اخیرا در پرو گرد هم آمده بودند مسرت‌بخش بود. روزنامه «واشنگتن‌پست» در تحلیلی اشاره می‌کند که در صورت خروج آمریکا، چین به سرعت برای به دست گرفتن رهبری یک توافقنامه تجاری بین‌المللی دیگر وارد عمل خواهد شد و متحدان آمریکا همچون استرالیا و ژاپن هم چاره‌ای جز دنباله‌روی از پکن نخواهند داشت. هرچند حتی بدون آمریکا نیز توافقنامه مذکور عملاً به تصویب رسیده و نمی‌توان انتظار داشت مذاکرات مربوط به آن تا مدت زیادی معلق بماند.  بر همین اساس، بزرگ‌ترین شرکای تجاری آمریکا از هم‌اکنون نیز به دنبال یک توافقنامه دیگر هستند. انتظار می‌رود در این توافقنامه جدید، کشورهایی چون روسیه و چین هم که آمریکا آنها را به عمد از پیمان فعلی کنار گذاشته بود، حاضر شده و نقش ایفا کنند. در جریان اجلاس هفته پیش رهبران بین‌المللی در پرو، کشورهای مختلف به

2 پیشنهاد مطرح از سوی چین که در سایه پیمان «تی‌تی‌پی» طرح شده بود، توجه نشان دادند. چین ایده «همکاری اقتصادی جامع منطقه‌ای» را مطرح کرده که شامل 16 کشور آسیایی بوده و هم‌اکنون نزدیک به نهایی شدن است. توافقنامه دیگر، «منطقه تجارت آزاد آسیا- پاسیفیک» یا به اختصار «اف‌تی‌ای‌ای‌پی» نام دارد که حضور 21 کشور حاشیه اقیانوس آرام از جمله چین، روسیه، اندونزی، کانادا، مکزیک، پرو، شیلی و ایالات متحده در آن پیش‌بینی شده است. طی سال‌های گذشته، آمریکا موفق شده بود شرکای تجاری خود را متقاعد کند از پیشنهاد دوم فاصله بگیرند و تمرکز خود را بر «تی‌تی‌پی» قرار دهند اما اکنون که توافقنامه مدنظر آمریکا، عملاً مرده به نظر می‌رسد، چین و دیگر کشورها ایده «اف تی‌ای ای پی» را به طور جدی در دستور کار قرار داده‌اند.

فرد برگستون، پژوهشگر ارشد مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون که طراح پیش‌نویس توافقنامه «تی‌تی‌پی» بود، می‌گوید، برداشت او از نشست اخیر پرو آن است که کشورهای جهان حتی بدون آمریکا نیز آماده به توافق رسیدن در زمینه آزادسازی تجاری هستند.  خطر از دست رفتن رهبری بزرگ‌ترین پیمان اقتصادی فراقاره‌ای جهان توسط آمریکا وقتی آشکار می‌شود که استرالیا، متحد امنیتی مهم و مشترک واشنگتن و لندن در منطقه آسیا- اقیانوسیه نیز چاره‌ای جز رفتن زیر علم رهبری اقتصادی پکن نمی‌بیند. استیو کیوبو، وزیر تجارت استرالیا گفته است که کشورش در حال حرکت به سوی یک توافقنامه تجارت آزاد جدید است اما با توجه به ابهامات موجود در سرنوشت «تی‌تی‌پی»، دولت کانبرا مجبور به مطالعه پیشنهاد مطرح از سوی چین در زمینه «اف‌تی‌ای‌ای‌پی» شده  است. ضمنا پس از دیدار شی جینک‌پینگ و ولادیمیر پوتین، رؤسای‌جمهور چین و روسیه در حاشیه همان اجلاس پرو، وزیر خارجه چین اعلام کرد 2 کشور در راستای  برقراری تجارت آزاد با یکدیگر همکاری خواهند کرد. سران کشورهای سنگاپور، ویتنام و مالزی نیز تصدیق کردند در حال بررسی طرح ارائه‌شده از سوی چین هستند. با وجود این، به نظر می‌رسد ژاپن هنوز امیدوار است ایالات متحده از قصد خود برای خروج از  «تی‌تی‌پی»  منصرف شود.

استقبال چین از خروج آمریکا از تی‌پی‌پی

وزارت خارجه چین از خروج آمریکا از پیمان تجاری ترانس - پاسیفیک موسوم به «تی‌پی‌پی» تلویحا ابراز خرسندی کرده و افزوده امیدوار است چین پیمان جامع تجاری را با کشورهای دیگر جایگزین آن کند. در بیانیه وزارت خارجه چین که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است: پکن به دنبال حصول یک توافقنامه تجاری بسیار جامع است که بتواند کشورهای زیادی را شامل شود. از سال جاری میلادی که آمریکا و 11 کشور دیگر از جمله ژاپن پیمان تی‌پی‌پی را بدون حضور چین امضا کردند، این کشور تلاش زیادی کرده است یک پیمان دیگر با کشورهای خارج از پیمان یا برخی از اعضای آن امضا کند.