در دولت آلمان نگرانی ها به دلیل افزایش روزافزون جرائمی مانند سرقت و جرائمی با انگیزه های نژاد پرستانه و بیگانه ستیزانه افزایش می یابد.

روزنامه آلمانی "پاسایر نویه پرسه"، با استناد به گزارش نهایی گفتگوهای مدنی با عنوان "زندگی خوب در آلمان" که یک گزارش 323 صفحه ای است که قرار است روز چهارشنبه در کابینه دولت مورد بحث قرار گیرد این خبر را منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که جرائم نژاد پرستانه و بیگانه ستیزانه به شدت در آلمان افزایش پیدا کرده است. این مسئله بسیار نگران کننده است. در سال 2015 حدود 10.373 مورد جرائم نژاد پرستانه علیه نگرش های سیاسی، ملیت ها، رنگ پوست یا ادیان ثبت شده که 77 درصد بیشتر از سال قبل است.

جرائم بیگانه ستیزانه نیز با 116 درصد افزایش به 8529 مورد رسید. جرائم نژاد پرستانه در اینترنت هم افزایش 176 درصدی را نشان می دهد.

این تحول در تناقض با یکی از مهم ترین الزامات در گفتگو های مدنی که همان رواداری و یک رفتار محترمانه با یکدیگر است.

در این گزارش همچنین با نگاهی به افزایش میزان سرقت ها و کاهش روند شفاف سازی درباره آن ها آمده است که اینجا شهروندان انتظار دارند که همه سطوح دولتی فعال شده و اقداماتی را بری مقابله با این بحران انجام دهند. در حالی که در سال 1998، 32.3 درصد جرائم سرقت توسط محققان پلیس شفاف سازی شد در سال 2015 تنها 27 درصد این گونه جرائم به نتیجه روشنی رسید.

بر اساس این گزارش از سال 2012 جرائم سرقت در آلمان روند رو به رشدی داشته است.  در سال 2015 حدود 167 هزار مورد از این گونه جرائم ثبت شده که افزایش حدود 10 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.