روزنامه زوددویچه سایتونگ تأکید کرد که بعد از کودتای نافرجام تیر ماه 1395(جولای) در ترکیه بسیاری از دیپلمات های این کشور و خانواده های آن ها از آلمان درخواست پناهندگی کرده اند.

این دیپلمات ها به همراه اعضای خانواده خود، از بیم اتهام ارتباط با شبکۀ فتح‌الله گولن، رهبر مخالفان دولت آنکارا، به آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند.

 آنکارا، کودتای نافرجام تیرماه را به فتح‌الله گولن که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، نسبت داده‌است.

یوهانس دیمروس، سخنگوی وزارت کشور آلمان، دیروز (دوشنبه) از درخواست پناهندگی 35 دیپلمات ترکیه به این کشور خبر داد و گفت که این افراد که دارای گذرنامۀ دیپلماتیک هستند، به طور رسمی برای پناهندگی در آلمان درخواست داده‌اند. وی در عین حال افزود که آمار واقعی پناهجویان تُرکیه ای ممکن است بالاتر باشد.

وزارت امور خارجۀ ترکیه به دنبال کودتای نافرجام در این کشور، صدها دیپلمات را فراخوانده‌‌است.

پیش از این گورکان بالیک، مشاور ارشد احمد داوود اوغلو نخست وزیر سابق ترکیه، تونجای بابالی، سفیر سابق ترکیه در کانادا، و علی فیندیک، سفیر سابق این کشور در کاستاریکا، به اتهام ارتباط با جنبش گولن دستگیر شده اند.

بنابر اعلام وزیر دادگستری ترکیه نیروهای امنیتی این کشور تا کنون بیش از 35 هزار نفر را به اتهام ارتباط با جنبش گولن بازداشت کرده‌ و در صدد دستگیری 3 هزار و 907 مظنون دیگرهستند در همین حال 82 هزار نفر تا کنون در این ارتباط بازجویی شده و دهها هزار نفر نیز با حکم تعلیق ازکار، عزل و یا زندان مواجه شده اند همچنین دست کم 246 نفر کشته و بیش از 2100 نفر زخمی شده اند.

در کودتای نافرجام سحرگاه  26 تیر 1395در ترکیه، گروهی از نیروهای ارتش با هدف سرنگونی دولت، دست به عملیات نظامی در استانبول و آنکارا زدند اما به دنبال درخواست رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، از مردم برای مقابله باکودتاچیان، با همکاری مردم و نیروهای امنیتی کودتا ناکام ماند.