"پیتر برگن" کارشناس امنیت ملی آمریکا به شبکه سی ان ان گفت: موصل فقط دومین شهر بزرگ عراق نیست، بلکه مکانی است که ابوبکر بغدادی سرکرده داعش برای نخستین بار، پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی، تأسیس "خلافت واقعی" را اعلام کرد.

وی افزود: بدون شک داعش موصل را از دست خواهد داد و این امر قبل از پایان دوران اوباما صورت خواهد گرفت. به صورتیکه ژنرال "تاوسند" فرمانده عملیات ائتلاف آمریکایی ضد داعش، اعلام کرده است که عملیات موصل احتمالا چند هفته و یا بیشتر طول خواهد کشید.

برگن خاطرنشان کرد: با آزادسازی موصل، عناصر داعش در عراق جایی نخواهند داشت، به ویژه آن که این گروه تروریستی پیش از آن، شهرهای مهم دیگری مانند بیجی، فلوجه، رمادی و تکریت را از دست داده است.

این تحلیلگر آمریکایی افزود: داعش هفته گذشته شهر دابق سوریه را بدون درگیری شایان ذکر از دست داد؛ شهری که برای داعش بسیار مهم بود؛ زیرا این گروه معتقد است که دابق محل نبردی سرنوشت ساز با غرب خواهد بود، و پیروزی داعش در آنجا رقم خواهد خورد. داعش به خاطر همین پیش‌بینی، مجله انگلیسی خود را دابق نامیده است.

برگن با این حال تأکید کرد: قبل از جشن پیروزی، باید توجه داشت که پیروزی در موصل مشکلات بسیاری از مناطق خاورمیانه را حل نخواهد کرد، زیرا داعش مشکل اصلی نیست، بلکه یکی از پیامدهای مشکلات بسیار بزرگتر و پیچیده‌تر است.

وی در ادامه مدعی شد، مشکل اصلی عراق و سوریه به حاشیه رانده شدن "گروه‌های سنی" است، و در صورت حل نشدن این مشکل، باندهایی مانند داعش، پس از نابودی این گروه تروریستی، سربرخواهند آورد.

برگن همچنین فروپاشی و ضعف دولتهای عربی در منطقه خاورمیانه را یکی از دلایل به وجود آمدن گروه هایی مثل داعش دانست.

وی با اشاره به چالشهای غرب پس از نبرد موصل، خاطرنشان کرد: داعش هزاران نیرو در موصل دارد که همه آنان کشته و یا دستگیر نخواهند شد؛ آنها کجا خواهند رفت؟ آیا جنگجویان بیگانه داعش به اروپا بازخواهند گشت و آنجا را ناامن خواهند کرد؟ آیا بقیه جنگجویان در کشورهای مختلف خاورمیانه توزیع خواهند شد تا فعالیتهای تروریستی بیشتری را در کل منطقه انجام دهند؟ هر دو احتمال وارد است.

برگن در پایان گفت: آزادسازی موصل نوید دهنده پایان خلافت داعش است که موضوعی بسیار مثبت می باشد؛ ولی بیایید خودمان را فریب ندهیم که پیروزی در موصل پایانی بر گروه های تروریستی سنی است؛ زیرا متأسفانه احتمالا افراطی‌گری این گروه‌ها برای چندین دهه در خاورمیانه ادامه خواهد داشت.