وب‌سایت فوربز در مطلبی نوشت: با گذشت زمان و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اظهارات بسیاری به وسیله دو نامزد انتخاباتی مطرح شده است. به همین دلیل، دریافتن نقطه نظر دقیق آن‌ها نیز به امر دشواری تبدیل شده است. با این‌حال، هیلاری کلینتون – نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – و دونالد ترامپ – نامزد حزب جمهوری‌خواه – در مسائل گوناگونی از جمله انرژی با یکدیگر تضادهایی دارند.

 

احتمال ادامه راه اوباما – که برای غول‌های نفتی خوشایند نبود -- در دولت کلینتون بسیار زیاد است. هیلاری کلینتون تعهد کرد مصرف نفت داخلی آمریکا را 33 درصد کاهش دهد. همچنین ممکن است دولت کلینتون استخراج نفت را از برخی زمین‌ها در آمریکا ممنوع کند. ممکن است کلینتون پا را از اوباما نیز فراتر بگذارد و بر مسئله تغییر اقلیم بیش از پیش تاکید کند. این امر می‌تواند منجر به ایجاد قوانین جدیدی برای اجرای سیاست‌های وی شود.

 

راهبرد نفتی ترامپ

 

ترامپ روز پنجشنبه، در یک سخنرانی که 1500 نفر از مدیران صنعت انرژی در آن شرکت داشتند، چند ایده جدید و بحث‌برانگیز را درباره این صنعت مطرح کرد.

 

وی اظهار کرده است درصورتی که به ریاست جمهوری آمریکا برسد مقررات مربوط به گاز، نفت و ذغال‌سنگ را به عنوان بخشی از "نخستین برنامه انرژی آمریکا" لغو خواهد کرد.

 

ترامپ تعهد کرد تمامی مقررات غیرضروری را لغو، و به صورت موقت از اجرای قوانینی که حمایت کنگره یا مردم آمریکا را کسب نکرده اند جلوگیری کند. وی اظهار کرد لغو این مقررات موجب می‌شود در 7 سال آینده، تولید ناخالص داخلی آمریکا 100 میلیارد دلار در سال افزایش یابد و سالانه نیم میلیون شغل ایجاد شود.

 

اما وی درباره این توضیح نداد که چگونه افزایش تولید نفت خام و گاز داخلی – به خصوص گاز طبیعی مایع – می‌تواند بر بازار‌های اشباع شده جهانی تاثیر بگذارد. بازارهای نفتی به دلیل حجم تولیدات نفت شیل آمریکا اشباع شده اند. همچنین بازارهای گاز طبیعی آنچنان اشباع هستند گه گفته می‌شود تعادل عرضه و تقاضا در آن ممکن است در دهه آینده میلادی صورت گیرد.

 

تولید بیشتر نفت می‌تواند مازاد تولید نفتی که بیش از 2 سال بر بهای طلای سیاه سایه انداخته است را افزایش دهد. بدیهی است هرچه بهای نفت مدت طولانی‌تری در وضع کنونی باقی بماند، شرکت‌های نفتی نیروهای بیشتری را تعدیل خواهند کرد و هزینه‌های بیشتری را کاهش خواهند داد.

 

با این‌حال، ترامپ چندین راهبرد برای بازار نفتی پیشنهاد داده است که نه تنها جنجالی و بحث برانگیزند، بلکه می‌توانند تاثیرات منفی بیشتری بر بازارهای جهانی نفت بگذارند.

 

ترامپ در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز در ماه مارس (31 روز منتهی به 11 فروردین) گفت در دولت احتمالی‌اش، در صورتی که عربستان سعودی و سایر متحدان عرب با نیروهای زمینی به جنگ با داعش نروند و یا به آمریکا برای جنگ با این گروه تروریستی کمک‌های مالی بزرگ پرداخت نکنند، از خرید نفت از این کشورها خودداری خواهد کرد.

 

وی همچنین گفت در صورت تشکیل دولت، نفت تولید شده به وسیله داعش – که سطح آن به دلیل افزایش مبارزات سقوط کرده است -- را خواهد خرید.

 

ترامپ همچنین در ماه ژوئیه (31 روز منتهی به 10 مرداد) از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرد. وی گفت در صورتی که رئیس جمهور آمریکا بود می‌توانست توافق بهتری را نسبت به دولت اوباما -- رئیس جمهور فعلی آمریکا -- به امضا برساند.

 

اظهارات ترامپ موجب ایجاد یک جنجال رسانه‌ای شد. پس از آن، مشاوران ترامپ اعلام کردند توافق هسته‌ای ایران در دولت احتمالی ترامپ پابرجا باقی خواهد ماند.

 

"ولید فارِس" – مشاور ترامپ در سیاست خارجی – گفت این نامزد جمهوری‌خواه توافق هسته‌ای را لغو نخواهد کرد، بلکه درباره برخی از مفاد آن مذاکرات مجددی انجام خواهد داد. با این‌حال، وی چه بخواهد به صورت کلی این توافق را زیر سوال ببرد و چه سیاست تجدید مذاکرات را اتخاذ کند، با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.

 

"رضا یگانه شکیب" – استاد دانشگاه فولرتون و تحلیلگر مسائل ژئوپولتیک – در این‌باره گفت: "من تصور می‌کنم اگر ترامپ رئیس جمهور شود، وی بیشتر به مشاوره افراد مختلف در حزبش – اعضای مجلس نمایندگان و سنا -- عمل خواهد کرد. زیرا وی پیش‌زمینه و تجربه‌ای در سیاست ندارد."

 

وی افزود: "برجام یک توافق قانونی است و برای تمام احزاب الزام‌آور است. همچنین رئیس جمهور آینده آمریکا نمی‌تواند به سادگی این توافق را رد کند؛ زیرا 5 کشور دیگر آن را به امضا رسانده‌اند."

 

حال، اینکه این اظهارات چگونه می‌تواند بر بازار نفت تاثیر بگذارد بستگی به لحن سخنان ترامپ در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری خواهد داشت. اگر ترامپ به هر صورت بتواند واردات نفتی از کشورهای عربی را متوقف کند، این امر وی تاثیر روانی بر بهای نفت خواهد گذاشت.

 

این سیاست‌ها می‌توانند پیامدهای بسیار مخربی بر صنایع پایین دستی – پالایش نفت و گاز – نفت آمریکا داشته باشند. زیرا پالایشگاه‌های آمریکایی نسبت به نفت خام تولیدشده در آمریکا، با نفت خام خاورمیانه سازگاری بهتری دارند.