وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد که مردم این کشور که بیش از پنج سال است علیه تروریسم مبارزه می کنند تنها کسی هستند که از حق تعیین سرنوشت خود برخوردارند و به موعظه های بان کی مون که در مقابل یک مشت دلار گزارش خود در خصوص محکومیت عربستان را پس گرفت و رسوایی به بار آورد نیازی ندارند. 

این اعلام وزارت خارجه سوریه به اقدام بان کی مون اشاره دارد که در پی فشار سعودی ها نام عربستان را از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در یمن خارج کرد. 

وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای در واکنش به سخنان بان کی مون در جلسه افتتاحیه هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود طبق منشور سازمان ملل متحد تاکید نموده و اعلام کرد: سخنان روز سه شنبه بان کی مون در خصوص سوریه کاملا مغایر با مفاد منشور سازمان ملل متحد است و کسی که منصب دبیرکلی سازمان ملل را عهده دار است باید به آن احترام بگذارد. 

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: سازمان ملل در دوره بان کی مون از نقش خود در ایجاد راهکارهای عادلانه برای مشکلات موجود جهان منحرف گردید و نتوانست در این مدت هیچ یک از مشکلات بین المللی را حل کند بلکه فریاد ملت های مظلوم در اعتراض به مواضع سازمان ملل و بان کی مون در جانبداری از کشورهای سلطه جو در تمام جهان طنین انداز شد. 

وزارت خارجه سوریه افزود: بان کی مون باید بداند که مردم سوریه که بیش از پنج سال است علیه تروریسم مبارزه می کنند تنها کسی هستند که می توانند آینده خود را تعیین کنند و به موعظه های بان کی مون که در مقابل یک مشت دلار گزارش خود در خصوص محکومیت عربستان را پس گرفت و رسوایی به بار آورد نیازی ندارند. 

این وزارتخانه در پایان اعلام کرد: وزارت خارجه سوریه امیدوار بود که آخرین سخنرانی بان کی مون سخنانی با معنا باشد که طی آن تجربه خود به عنوان دبیرکل سازمان ملل متحد را به جامعه بین الملل عرضه نماید اما بدون شک وی در تحقق این هدف با شکست مواجه شد. 

لازم به ذکر است که بان کی مون در سخنرانی روز سه شنبه خود در افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه نزاع در سوریه باعث بی ثباتی شده و هزاران نفر کشته شده اند بدون اشاره به جنایات گروه های تروریستی و کشورهای شناخته شده حامی آنها مدعی شد که دولت سوریه در حق مردم خود مرتکب جنایت شده است. 

وی همچنین توقف درگیری ها و ازسرگیری مذاکرات حل بحران سوریه را خواستار شد.