آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تایید کرد ایران به تعهدات خود در قبال توافق اتمی سال گذشته با شش قدرت جهانی پایبند بوده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در بیانیۀ مقدماتی شورای حکام آژانس در وین گفت: «ایران همچنان به اجرای تعهدات اتمی خود براساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه می‌دهد.»

آمانو افزود گزارش وی دربارۀ «راستی‌آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران به موجب قطعنامۀ 2231 شورای امنیت سازمان ملل»، خلاصه‌ای از فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس در چند ماه اخیر است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران اظهارنامه‌های خود را تحت پروتکل الحاقی ارائه کرده است؛ پروتکل الحاقی که تا اجرای کامل آن، تهران آن را به صورت موقت انجام می‌دهد.

آمانو خاطر نشان کرد: «آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف هسته‌ای اعلام شده ایران براساس توافقنامه پادمان ادامه می‌دهد.»

وی خاطر نشان کرد آژانس بین‌‎المللی انرژی اتمی همچنان مسالۀ مواد و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران را مدنظر قرار خواهد داد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ 18 شهریور 1395 در گزارش فصل خود دربارۀ ایران اعلام کرد تهران در چارچوب توافق اتمی سال گذشته با شش قدرت جهانی بر سر ذخایر اورانیوم و آب سنگین، به تعهدات خود پایبند بوده است.

ایران در ازای کاهش تحریم‌ها، با گروه 1+5 توافق کرد ذخایر اورانیوم با غنای تا 3.67 درصد خود را کم‌تر از 300  کیلوگرم و ذخایر آب سنگین را که محصولی غیررادیواکتیو است، کمتر از 130 تن حفظ کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود دربارۀ ایران اعلام کرد: «در مدت دورۀ این گزارش، ایران (هرگز) بیش از 130 تن آب سنگین در اختیار نداشت ... مجموع ذخایر اورانیوم غنی شده (ایران) نیز از300  کیلوگرم فراتر نرفت.»

در 23 تیر ماه 1394، ایران و آژانس نقشۀ راهی برای «روشن کردن مسائل گذشته و حال» در مورد برنامه هسته‌ای ایران، در وینِ اتریش امضا کردند.

در همین روز، ایران و گروه 1+5  (امریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس به اضافۀ آلمان) دربارۀ برنامۀ هسته‌ای این کشور به جمع‌بندی نهایی رسیدند که براساس آن، در ازای کاهش تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیۀ اروپا و امریکا، تهران نیز بخش‌هایی از فعالیت‌‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

برجام از 26 دی 1394 اجرایی شد؛ هم‌زمان ایران نیز پذیرفت در راستای اعتمادسازی، موقتاً پروتکل الحاقی پیمان منع تولید و تکثیر تسلیحات اتمی را براساس برجام اجرا کند. به موجب این پروتکل، بازرسان آژآنس اجازه دارند هر زمان لازم، از مکان‌های مورد نظر خود، بازدید کنند.