قرار است که از غروب دوشنبه درست روز عید قربان، آتش بس در سوریه برقرار شود، این اتفاق بر سر توافقی است که میان روسیه و آمریکا و با موافقت دولت سوریه می افتد.

هدف این دو کشور که در بحران غرب آسیا هر کدام به گونه ای نقش دارند، نابودی گروه های تروریستی مانند داعش و النصره است.

در طرح آتش بس در سوریه که با توافق روسیه و آمریکا به دست آمده است، هنوز چیزی درباره آینده سیاسی سوریه و بشار اسد دیده نمی شود.

به ظاهر تمرکز بر نابودی داعش و جبهه النصره است، اما برای دیگر گروه های تروریستی که با نام ارتش آزاد خوانده می شوند، تصمیمی گرفته نشده است.

آیا گروه های تروریستی که قرار است با آنها مبارزه شود، نابود می شوند؟

نابودی کامل آنها شاید ممکن باشد، اما اراده ای برای آن دیده نمی شود. چرا؟ برای این که این گروه ها، نیرو و ابزاری برای نظام سلطه هستند تا در آینده هم نقش خود را بازی کنند.

آمریکا برای غرب آسیا سناریوهای زیادی دارد. برخی از این سناریوها با شکست همراه گشته و برخی دیگر با پیروزی، اما ابتکار عمل با وجود جبهه مقاومت در دست ایران است.

با این وجود، نظام سلطه با بهره گیری از حکومت ها و نظام های دست نشانده در منطقه ضربات سنگین خود را بر پیکر جهان اسلام وارد کرده است و برای بازسازی آن به سال ها وقت نیاز است. تأسف آور این است که کشورهای همراه آمریکا در ضربه زدن بر پیکر جهان اسلام، کشورهای اسلامی هستند.

اما عزمی محکم و استوار مقابل سناریوهای آمریکایی – اسرائیلی و سعودی وجود دارد که مانع رسیدن آنها به اهدافشان شده است.

اکنون سناریوی آمریکا تغییر کرده و باید برای این که از گروه های تروریستی مانند داعش و النصره همچنان بهره برداری شود، کوچ دادن آنها از سوریه و عراق به دیگر کشورهای اسلامی در دستور کار قرار دارد.

شاید کار تروریست های تکفیری در سوریه و عراق به ظاهر پایان یافته باشد، اما نیروی پر تعداد تکفیری ها برای خود طعمه دیگری می خواهد.

مکان هایی برای کوچ اجباری تروریست های تکفیری وهابی در نظر گرفته شده است که ظرفیت پذیرش آنها را دارد. نه اینکه مردم آن کشورها خواهان حضورشان باشند، بلکه شرایط متزلزل این کشورها زمینه را برای ورود تکفیری ها فراهم می کند.

یکی از کشورهایی که می تواند در سرلیست قرار داشته باشد، یمن است. این کشور اکنون با حملات وحشیانه رژیم سعودی درگیر است. زیر ساخت ها و ساختارهای سیاسی و حکومتی آن تضعیف شده و در نقاط گوناگون این کشور جنگ و درگیری جریان دارد.

در این اوضاع آشفته یمن که باعث آن هم رژیم سعودی است، حضور تکفیری های بیشتر در این کشور می تواند از حضور و عملیات ارتش سعودی بکاهد و او را از مخمصه یمن خلاص کند.

یمن اکنون پس از گذشت بیش از یکسال از حملات سعودی ها، توانمندی خود را برای مقابله با یک ارتش مسلح و منظم نشان داده و توانسته مسائل سیاسی داخلی خود را تا حدود زیادی حل کند. برای هر چه بیشتر بحرانی کردند اوضاع یمن صدور داعش و دیگر تکفیری های تروریسم به یمن در دستور کار آمریکا و سعودی قرار دارد.

با این حساب اگر روسیه قصد مبارزه با داعش و دیگر گروه های تروریستی را دارد، باید به این جبهه هم ورود کند.

از سوی دیگر لیبی با حضور بیشتر گروه های تکفیری که از سوریه و عراق راهی شمال آفریقا می شوند، درگیر خواهد شد.

پس از سرنگونی قذافی در لیبی شرایط این کشور همانند عراق و سوریه شد وهنوز در این کشور یک دولت کارآمد و مقتدر که بتواند مردم را جمع کند، روی کار نیامده است. امتیازی که سوریه و عراق از آن بهره می برند.

گروه های تروریستی به سوی کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات، کویت، قطر و برخی دیگر راهی نخواهند شد، این کشورها حامیان اصلی تروریست ها هستند، در این میان مصر هم در خطر است، به خاطر روابطی که میان ترکیه و داعش وجود دارد و روابط تیره شده قاهره و آنکارا، بخشی از گروه های تروریستی تکفیری راهی مصر خواهند شد. این کوچ با تحریک ترکیه انجام می شود.

کارکرد منطقه ای تروریست های تکفیری – وهابی تغییر می کند و از سوریه و عراق حتی به کشورهای مسلمان آفریقایی هم کشیده می شود. 

برخی از کشورهای شمال آفریقا هم اکنون هم درگیر وجود تکفیری ها هستند، اما به شدت سوریه و عراق نیست، این مناطق مدت زیادی را با وجود تکفیری ها سپری خواهند کرد.

شرایط کشورهای شمال آفریقا متزلزل است، درگیری های داخلی در این کشورها فرصت را برای حضور تروریست ها بیشتر فراهم می کند.

ضمن این که اروپا همچنان شاهد اقدامات تروریستی از سوی تکفیری ها خواهد بود. در کل نمی توان به ریشه کن شدن کامل تکفیری ها با وجود خاستگاه سعودی آنها امید وار بود.