فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز جمعه به منظور مذاکره حول محور بسط و گسترش اتحادیه اروپا و راه حل مهاجرت در ترکیه به آنکارا سفر کرد.

موگرینی در جریان نخستین نشست در سطح وزرا پس از کودتای 15 ژوئیه در کنفرانسی خبری گفت: تلاش‌های ما در تمامی زمینه‌ها به شیوه‌ای بسیار سازنده ادامه خواهد داشت که شامل لغو روادید، ارتقاء اتحادیه گمرک، حمایت از ترکیه در تلاش‌هایش برای استقبال از تعداد وسیعی از آوارگان سوری و تمرکز ویژه بر آموزش کودکان می‌شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد ترکیه متقاعد نشده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه مدعی است اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از توافق همکاری مهاجرت سه میلیارد یورو وعده داده که رسیدن آن به دست آنکارا خیلی طول کشیده است.

وی گفت: روند ارسال 3 / 3 میلیارد یوروی وعده داده شده از سوی اتحادیه اروپا برای اختصاص یافتن به سوری‌هایی که در ترکیه زندگی می‌کنند باید تسریع یابد.

چاووش اوغلو افزود: قطعا این مساله باید شفاف سازی شود و همه باید بدانند که این مبلغ کجا خرج می‌شود اما در یک دوره فوق العاده ما باید سریع‌تر پیش برویم. فکر می‌کنم ما در این زمینه هم فکر هستیم و باید برای مردمی که در چنین شرایط دشواری زندگی می‌کنند، کمک‌های بیشتری فراهم کنیم.

به نظر نمی‌رسد ترکیه واتحادیه اروپا در خصوص جنگ داخلی در سوریه نیز همسو و همفکر باشند. ارتش ترکیه ماه گذشته نیروهای زمینی به سوریه اعزام کرد اما موگرینی تاکید کرد که یک رویکرد نظامی راه حل جنگ داخلی سوریه نیست.