دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه با استفاده از کمک های مالی ارسال شده به کمپین انتخاباتی‌اش، هزاران نسخه از کتاب خود را خریداری کرده است. وی با از این اقدام توانسته به صورت همزمان جیب خود را از کمک‌های مالی رای دهندگان پر کرده و سطح فروش کتابش را نیز افزایش بدهد. کارشناسان امور مالی کمپین های انتخاباتی اظهار کرده‌اند این اقدام ممکن است به کلی غیرقانونی باشد.

 

ترامپ در تاریخ 10 مه، 55 هزار دلار به منظور خرید 3500 نسخه از کتاب های نوشته شده خودش پرداخت کرده است.

 

سخنگوی این کاندیدای جمهوری خواه در مصاحبه با دیلی بیست اظهار کرد این کتاب ها به منظور اهدا به طرفداران خریداری شده است. ترامپ پیشتر در بسیاری از سخنرانی های خود بسته هایی شامل کتاب‌هایش را به حاضران اهدا کرده است.

 

کمیته ملی حزب جمهوری خواه تاکنون در خصوص این موضوع که آیا کاندیدای ریاست جمهوری این حزب باید هزاران دلار برای خرید کتاب خود هزینه کند؟ اظهارنظر نکرده است. سخنگوی کمپین هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات درباره این که آیا کمپین دموکرات ها تاکنون اقدامی مشابه انجام داده‌است، اظهار کرد: "شاید تاکنون چند نسخه از کتاب کلینتون را برای قرار دادن در دفتر خریداری کرده باشیم؛ اما هیچ گاه به تعداد زیاد به خرید نپرداخته‌ایم."

 

یکی از کارشناسان در این زمینه اظهار کرده ترامپ باید برای قانونی بودن این خریدها، سود حاصل از فروش کتاب ها را دریافت نکند. این موضوع که یک کمپین به خرید کتاب های یک نامزد بپردازد، قانونی است؛ اما از فروش این کتاب ها نباید سودی حاصل نامزد انتخاباتی شود.

 

کمپین ترامپ تاکنون در خصوص این موضوع که آیا وی حاضر است از سود حاصل از فروش کتاب هایش بگذرد، اظهارنظر نکرده است.

 

ترامپ تاکنون توانسته است هزینه‌های انتخاباتی زیادی را به جیب خود وارد کند. وی اولین کاندیدای انتخاباتی است که برای تأمین هزینه‌های کمپین خود به منابع شخصی بسیار زیاد و متنوعی دسترسی دارد.