نگاهی اجمالی به حوادث جاری در سوریه مخصوصا اتفاقاتی که در چند روز گذشته در حسکه رخ داده به خوبی نشان می دهد مستکبرین تا چه اندازه برای تضعیف و حتی نابودی کامل کشورهایی که تمامیت آنها مطلوب شان نیست تلاش می کنند. سوء استفاده از تنوع و تعدد قومیت ها و مذاهب حربه ی قدیمی و خطرناک استکبار است که اینبار تمامیت سوریه را هدف قرار داده است.

در روزهای اخیر خبر درگیری ها در حسکه به تیتر اصلی بسیاری از خبرگزاری ها تبدیل شده و هر شبکه خبری به تبع خط مشی سیاسی که به آن پایبند است مسئله حسکه را متفاوت از بقیه گزارش می کند. رویترز درگیری ها در این منطقه حساس را جنگ بین دولت سوریه و نیروهای کرد عنوان کرده و می نویسد: ارتش سوریه با بمباران مناطق تحت تصرف کردها باعث آوارگی هزاران نفر از این منطقه شد. این درگیری ها نشان دهنده ی عمق مواجهه ی خشونت بار دولت و شبه نظامیان کرد است.

سیاست القای خصومت دولت سوریه با مناطق کردنشین تنها یک روی سکه ی رسانه هایی است که بنا به منافع دولت های متبوعشان، در پی ایجاد فضایی مناسب برای تجزیه کردن سوریه هستند. روی دیگر این سکه، منع ایران از کمک به سوریه است! ایران همواره اعلام کرده است که حفظ منافع نظام اسلامی ایجاب می کند از کشورهایی که با رژیم صهیونیستی مبارزه می کنند حمایت کند. در همین راستا و به علت اینکه درگیری ها در سوریه در درجه اول به سود رژیم جنایتکار اسرائیل است، مستشاران نظامی ایران و مدافعین حریم اسلام در سوریه حضور دارند؛ و همچنین، فرودگاه نوژه همدان میزبان هواپیماهای روسی شده است که مناطق تحت اشغال داعش را بمباران می کنند که این همکاری ایران با سوریه و روسیه نیز در ادامه سیاست های پیشین نظام است. 

حال رسانه های مغرض، با تلقین این دروغ به مخاطب که دولت اسد در مناطق کرد نشین دست به جنایت زده و باعث قتل و آوارگی هزاران نفر گردیده و ایران نیز با واسطه –به وسیله ی در اختیار قرار دادن یکی از فرودگاه های خود به همپیمان نظامی دولت اسد، روسیه،- به او کمک می کند، همزمان هم در پی انزوا و تحت فشار قرار دادن دولت قانونی بشار اسد هستند و هم به سیاست ایران هراسی خود ادامه می دهند. حتی در این بین برخی رسانه ها نظیر واشنگتن پست دایه ی مهربان تر از مادر شده و با زیر سوال بردن همکاری ایران و روسیه در همدان، این اقدام را بی سابقه خواند تا عده ای در درون ایران نیز این اقدام را مخالف قانون اساسی عنوان کنند! در حالیکه قانون اساسی مخالف تاسیس پایگاه نظامی از سوی کشورهای دیگر در خاک ایران است نه استفاده ی موقت از یک پایگاه!

در این میان تیترهای آتش افروزانه ی خبرگزاری ها و سایت های خبری غربی لحظه به لحظه بر آتش جنگ می افزاید. این رسانه ها بدون توجه به این اصل بدیهی که هر دولتی از تمامیت ارضی خود دفاع می کند و اجازه فعالیت به تجزیه طلبان را نخواهد داد به نوشتن تیترها و مطالب تحریک کننده ادامه دادند. به عنوان نمونه فرانس24 در این باره نوشت: دولت سوریه برای اولین بار مناطق کردنشین را بمباران کرد. 

حال اینکه اگر در هر کشوری اعم از اروپایی یا غیره دولت متوجه شود عده ای مردم را علیه حکومت می شورانند و با هدف تجزیه طلبی به ناامنی و درگیری در مناطق حساس می پردازند با آنها برخورد خواهد کرد. اما ادعای اینکه دولت به جای هدف قرار دادن مواضع ضدنظامیان، تعمدا به بمباران غیرنظامیان می پردازد ادعایی است که در درجه ی اول نه دولت سوریه، بلکه سیاست منطقه ای ایران را هدف قرار داده است. احتمال اینکه در درگیری بین دولت و جدایی طلبان سوری، غیرنظامیان نیز آسیب دیده باشند به مستمسکی برای دشمنان نظام اسلامی تبدیل شده تا از این طریق سیاست ایران در حمایت از دولت قانونی سوریه را زیر سوال ببرند.

گفتنی است نفت خیز بودن منطقه حساس حسکه دندان طمع جدایی طلبان را برای رسیدن با اهداف خود تیز کرده و در این میان مردم بیگناه قربانی آمال و اهداف عده ای شده اند که طمع رسیدن به قدرت و ثروت را دارند. در این حین کوچکترین رفتاری از سوی دولت اسد برای مردم آن منطقه به بدترین شکل بر ضد آنان توجیه می گردد تا مردم را نیز با جدایی طلبان همراه کنند. اما اعتراف سیاسیون و رسانه ها بر حمایت امریکا از تجزیه طلبان نیز به نوبه ی خود جالب توجه است. البته آنان مدعی هستند تجزیه طلبان در حقیقت علیه داعش می جنگند! 

اما در بیانیه فرماندهی کل ارتش سوریه آمده است: شاخه نظامی حزب کارگران کردستان موسوم به آسایش اخیرا اقدامات تحریک‌آمیز خود را در شهر حسکه مانند حمله به مؤسسات دولتی، سرقت نفت، اخلال در روند برگزاری امتحانات، ربودن شهروندان بیگناه و ایجاد هرج و مرج، افزایش داده اند... با وجود تلاشهایی که برای برقراری آرامش و صلح و ثبات ثبات در این شهر صورت گرفته است، اما شاخه نظامی حزب کارگران کردستان، همچنان به ارتکاب جنایتهای خود با هدف تصرف شهر حسکه ادامه می‌دهد که این امر مستلزم واکنش مناسب از سوی ارتش سوریه از طریق هدف قرار دادن مراکز تجمع عناصر مسلح مسئول اینگونه اقدامات جنایتکارانه است.