اندیشکده آمریکایی «استراتفور» در گزارشی مدعی شد که واشنگتن عمداً و از روی آگاهی اجازه برقراری روابط حسنه میان مسکو و آنکارا را داد.

اندیشکده «استراتفور» در تحلیل جدید خود به نشست‌ اخیر میان «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه اشاره کرد و مدعی شد که آمریکا آگاهانه تصمیم گرفت که اجازه دهد بین آنکارا و مسکو روابط حسنه برقرار شود.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد، در یک هفته گذشته، تحلیلگران ژئوپولتیک از سراسر جهان توجه خود را بر مذاکرات میان پوتین و اردوغانکه روز ۹ آگوست در سن پترزبورگ برگزار شد، متمرکز کرده‌اند.

استراتفور تصریح کرده است که در سوریه، مسکو به جای آنکه یک سیاست مستقل با اهداف خود را دنبال کند، در واقع تلاش می‌کند تا به دلایلی توجه واشنگتن را جلب کند.

این اندیشکده در تحلیل خود نوشته است: «روسیه به منظور آنکه واشنگتن را وادار کند تا درخواست‌های این کشور را جدی بگیرد، می‌بایست موضع خود را هم به عنوان یک تباه کننده و هم یک ناجی جلوه دهد. در وهله اول، نزاع در خصوص ایران بود اما زمانی که به شیوه خود در خصوص برنامه هسته‌ای با ایران وارد مذاکره شد، روسیه تمرکز خود را به سوی سوریه سوق داد».

این اندیشکده آمریکایی ادامه داد، بعلاوه، سیاست ترکیه در مقابل اقلیت کردها در جنوب این کشور و تلاش‌ها برای بی‌ثبات کردن سوریه، نمایانگر نگرانی امنیتی آنکارا است.

استراتفور ادامه داد از آنجایی روسیه تصمیم گرفته است که مداخله خود در سوریه را بیشتر کند، دولت ترکیه برنامه‌ریزی کرده تا در خصوص تهدید کردها و داعش وارد یک توافق و تعامل شود.

این اندیشکده آمریکایی اینگونه نوشت: «به همان اندازه که آمریکا از اختلاف میان ترکیه و روسیه و تعهد بیشتر به ناتو نفع می‌برد، کاخ سفید تصمیم گرفته است که روابط حسنه میان مسکو و آنکارا در صورتیک ه به مفهوم کاهش خطر یک تقابل تصادفی در میدان نبرد سوریه باشد که می‌تواند آمریکا را نیز دخیل کند، تسهیل کند».