منبعی در استان کرکوک روز دوشنبه به شبکه سومریه نیوز گفت: تعدادی از فرماندهان ارشد داعش در مناطق جنوب غربی استان کرکوک با ابوبکر بغدادی سرکرده این گروه تروریستی قطع همکاری کرده و با ایمن الظواهری سرکرده القاعده پیوسته اند.

این منبع افزود : جداشدن گروهی از سرکردگان داعش و پیوستن آنها به القاعده ضربه سنگینی به ابوبکر بغدادی زده است، زیرا این امر شکاف و اختلافات عمیقی در میان داعشی ها ایجاد خواهد کرد.

نزاع و اختلاف بین فرماندهان داعشی در استان نینوا در شمال غرب عراق بالا گرفته است، زیرا برخی از آنها از ناکارآمدی ابوبکر بغدادی ناراضی هستند و درپی کنار گذاشتن وی هستند چرا که داعش در عراق متحمل تلفات و خسارات سنگینی شده و مناطق تحت تصرف خود را در استان های صلاح الدین و الانبار و بخش های وسیعی از شهرهای القیاره و الشرقاط را از دست داده است. 

احتمال درگیری مسلحانۀ فرماندهان داعشیِ وفادار به ابوبکر بغدادی و فرماندهان متمرد، که به ایمن الظواهری پیوسته اند، وجود دارد.

داعش روز دهم ژوئن 2014 استان نینوا و جنوب غرب استان کرکوک را که محل فعالیت گروه های تروریستی دیگری همچون القاعده بود ، به تصرف خود درآورد، و پس از انتصاب ابوبکر بغدادی به سرکردگی خود، این گروه ها را مجبور به زمین گذاشتن سلاح های خود و بیعت کردن با بغدادی کرد، ولی این امر باعث آغاز درگیری های مسلحانه شد و داعش تعداد زیادی از فرماندهان گروه های رقیب خود را اعدام و بازداشت کرد.