پشت پرده سفر جانشین ولیعهد سعودی به آمریکامحمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی به آمریکا سفر کرده تا با مقامات ارشد آمریکایی، از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور، دیدار و گفت و گو کند. این سفر در شرایطی انجام می شود که طی هفته های اخیر، شدت گرفتن بحث ها درباره حمایت سعودی ها از تروریسم بین المللی، از قبل حواشی فراوانی را درباره اهداف واقعی سلمان ایجاد کرده بود.

محمد بن سلمان که روز گذشته برای دیدار با مقامات ارشد آمریکایی وارد این کشور شد، در دیدار با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن، درباره موضوعات مربوط به یمن، سوریه، عراق، لیبی و طرح صلح عربی گفت و گو کرد. وی همچنین قرار است طی فردا و پس فردا، ابتدا با رهبران کنگره و سپس با رئیس جمهور آمریکا دیدار کند.

اما این دیدارها در شرایطی انجام می شود که با وجود بیانیه های رسمی اولیه درباره اهداف سفر بن سلمان، مباحث فراوانی درباره واقعیت این اهداف و پشت پرده سفر وی به آمریکا مطرح شده است. در این راستا، از یک سو مباحثی درباره تلاش برای اعمال فشار بر ایران و از سوی دیگر، تمایل سعودی ها برای تأثیرگذاری بر عرصه سیاست داخلی و به ویژه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطرح شده است.

خبرگزاری «رویترز» در گزارش اولیه خود از سفر بن سلمان اشاره کرد که جانشین ولیعهد سعودی طی مدت زمان حضور خود در آمریکا، به جز باراک اوباما، با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد. رویترز خاطرنشان کرد، این سفر در شرایطی انجام می گیرد که در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر اعمال فشار عربستان بر سازمان ملل، روابط ریاض با این سازمان دستخوش تنش شده و از سوی دیگر، روابط عربستان با ایالات متحده نیز بر سر موضوعاتی از قبیل سوریه و ایران، با وضعیت ایده آل فاصله دارد.

بن سلمان که برنامه بلندپروازانه ای برای تغییر ساختار اقتصادی عربستان در سر دارد، در جریان سفر خود با اصحاب فناوری آمریکا در «سیلیکون ولی» کالیفرنیا نیز دیدار خواهد کرد. همچنین بر اساس اعلام رسمی دولت سعودی، قرار است راه های تقویت روابط با ایالات متحده، در دیدارهای بن سلمان با مقامات آمریکایی مورد گفت و گو قرار گیرد.

اما یک نکته مهم که در بیانیه های رسمی دولت سعودی به آن اشاره نشده و مورد اشاره رویترز قرار گرفته، این است که بن سلمان قصد دارد در این سفر، اوباما را به اتخاذ موضعی سخت تر در مقابل آنچه ریاض «مداخله ایران در امور کشورهای عربی» می خواند، ترغیب کند. گفته می شود، همین موضوع در جریان دیدار بن سلمان با جان کری، وزیر خارجه آمریکا که دیروز انجام شد، مورد بحث قرار گرفته است.

همزمان خبرگزاری رسمی اردن نیز گزارشی را درباره پشت پرده های سفر بن سلمان به آمریکا منتشر کرد که البته این گزارش به فاصله ای اندک – و به احتمال زیاد تحت فشار عربستان – از خروجی این خبرگزاری حذف شد. در این گزارش آمده بود که بن سلمان درآمریکا برای خرید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مختومه شدن چندین پرونده داغ به ایالات متحده سفر کرده است.

در گزارش حذف شده خبرگزاری اردن که یادآور حذف سریع اعتراف های محمد بن نایف، ولیعهد سعودی در پایگاه روزنامه سعودی «الوطن» است، به نقل از بن سلمان آمده: «عربستان سعودی 20 درصد هزینه تبلیغات هیلاری کلینتون را تأمین می کند؛ همان طور که در گذشته، هزینه تبلیغات تعداد زیادی از نامزدهای کاخ سفید را تأمین مالی کرده است».

از سوی دیگر، بنا بر این گزارش، ناظران تأکید دارند که بن سلمان برای مختومه کردن پرونده های مهمی همچون 28 صفحه مدارک سری که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از دست داشتن مقامات سعودی در حملات یازدهم سپتامبر 2001 در اختیار دارد، به آمریکا سفر کرده است.

پرونده مهم دیگری که انتظار می رود بن سلمان درصدد مختومه کردن آن باشد، خارج شدن نام ائتلاف سعودی از فهرست سیاه سازمان ملل به طور نهایی است و گفته می شود ملاقات او با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در همین رابطه است. خرید سلاح و امضای قراردادهای هنگفت با طرف آمریکایی از دیگر اهداف سفر وزیر جنگ سعودی به آمریکا اعلام شده است.

گفتنی است، این سفر، سومین سفر رسمی محمد بن سلمان به آمریکا به ‌شمار می‎رود. سفر محمد بن سلمان به آمریکا تا هفدهم ماه جاری میلادی طول خواهد کشید و وی بیست و پنجم این ماه به پاریس خواهد رفت تا با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کند.