خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در گزارشی به بیان وضعیت مناطق تحت کنترل داعش و جنایت های این گروه علیه شهروندان، از زبان کسانی پرداخت که توانسته اند از دست داعش فرار کنند.

در این گزارش آمده است:

وقتی تصمیم گرفت همه آنچه را که بر وی گذشته است و صحنه هایی را که با دو چشم خودش دیده است، بازگو کند، وضعیت روحی بسیار نامناسبی داشت. هنوز تحت تاثیر صحنه ها، اقدامات خشونت آمیز، قتل عام و قطع اعضای بدن و تجاوزهای صورت گرفته بود.

وی یکی از زنانی است که توانسته از مناطق تحت کنترل داعش فرار کند.

چهره رنگ پریده اش به ما تصوری از چگونگی عبورش از خیابان تل ابیض به سمت میدان النعیم در استان رقه می دهد که مملو از سرهای آویزان است. این سرهای آویزان برای مرعوب کردن مردم است. او نمی تواند این واقعیت را فراموش کند که عناصر داعش یک جوان 20 سال را به جرم ملحق نشدن به این گروه تکه تکه کردند.

این زن که ترجیح داد نامش را نگوید، اظهار داشت: عناصر داعش شکنجه جوان را با لذت انجام دادند و پاهای خودشان را روی سرش گذاشتند و پس از آن به قتل و قطع اعضای بدن و آویزان کردن سرها و تجاوز به زنان و سربازگری کودکان پرداختند. عناصر داعش به همین جنایت ها هم اکتفا نکرده بلکه خانه ها را چپاول کردند و در جستجوی زنان به خانه ها یورش برده و آنها را حتی اگر متاهل بودند، مورد تجاوز قرار دادند.

وی در تشریح اوضاع مناطق تحت کنترل داعش گفت که داعش اهالی را تهدید می کند که اگر با ازدواج دختران خود با عناصر این گروه مخالفت کنند یا جوانان خود را از جنگیدن در صفوف داعش منع کنند، سرشان را خواهد برید.

این زن گفت: داعش چنانچه دختری را ببیند که با پسری در خیابان راه می رود، درباره روابط خویشاوندی آنها سوال می کنند و (اگر نتوانند آن را ثابت کنند)، دختر اگر زیبا باشد؛ برای تجاوز برده می شود اما اگر زیبا نباشد؛ به بهانه اجرای قوانین شریعت شلاق خورده و تا سرحد مرگ شکنجه می شود. عناصر مسلح به بهانه سم پاشی وارد خانه ها می شوند اما هدف اصلی آنها آگاهی از تعداد دختران در آن خانه است تا آنها را ربوده و به سرکردگان خود تحویل دهند.

وی به یکی از جنایت های داعش اشاره می کند و می گوید: یک بار مادری که از دست دختر چهارساله اش عصبانی بود که چرا بیرون رفته است، از روی عصبانیت به دخترش گفت: "به خانه برگرد، و گرنه بخدا سرتو را می برم". او این حرف را بدون قصد و غرص و یک لحظه از روی عصبانت گفت اما یکی از عناصر داعش این حرف را شنید و رفت و دختر را پیش مادرش برد و گفت "چون به خدا قسم خوردی باید دخترت را سر ببری" . مادرش دیوانه شد و به شدت مخالفت کرد، لذا آنها دخترک را سر بریدند و دستان مادر را در خون دخترش فرو بردند.

وی در پایان تاکید کرد که وضعیت زنان در مناطق تحت کنترل داعش در رقه در سایه ارعاب روزانه اهالی، بسیار وخیم است و آنان از ترس از رقه فرار می کنند و به سمت مواضع ارتش سوریه می روند و از آنجا به اردوگاه استان السویداء می روند.