«موفق الربیعی» نماینده پارلمان عراق و مشاور سابق امنیت ملی این کشور تاکید کرد که عملیات فلوجه مطابق برنامه پیش می رود و اظهارات سفیر عربستان تحریک آمیز است.

وی افزود دلیل تاخیر عملیات آزادسازی فلوجه، میل و رغبت نیروهای عراقی به جلوگیری از خسارتها و حفظ جان غیر نظامیان است.

عملیات فلوجه تاخیر نداشته است

وی درباره ارزیابی اش از عملیات فلوجه و تاخیر ورود نیروهای عراقی به مرکز این شهر تاکید کرد که عملیات فلوجه مطابق برنامه از پیش تعیین شده پیش می رود. این عملیات تاخیر یا پیشروی بر اساس آنچه رسانه های مغرض مطرح می کنند نداشته است.

ربیعی گفت عملیات آزادسازی فلوجه تا چند هفته دیگر به طول خواهد انجامید. ما عجله نمی کنیم تا شمار قربانیان بیشتر نشود و نمی خواهیم که جان غیر نظامیان در فلوجه را به خطر بیندازیم.

جنگ پارتیزانی

نماینده پارلمان عراق درباره رمز موفقیت نیروهای عراقی در تحقق پیروزی های بزرگ در فلوجه و عدم موفقیت آمریکایی ها در تحقق این پیروزی ها با وجود استفاده از سلاحهای مرگبار در فلوجه گفت که آمریکایی ها در فلوجه وارد جنگ کلاسیکی شدند یعنی ارتش در مقابل ارتش، لذا این امر موجب شد که شمار کشته شدگان و مجروحان آنها زیاد شود و هزاران غیر نظامی کشته شوند. این در حالی است که نیروهای داوطلب مردمی و مبارزه با تروریسم در ارتش عراق، با داعش به شیوه جنگهای پارتیزانی می جنگند و این بهترین شیوه است زیرا این جنگ یک جنگ غیر نظامی است.

وی افزود من شکی ندارم که ما خواهیم توانست فلوجه را در سریع ترین زمان ممکن و با کمترین خسارت آزاد کنیم.

مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در آزادسازی موصل

ربیعی درباره آمادگی ها برای نبرد آزادسازی موصل از لوث تروریسم و نیروهایی که در این نبرد شرکت می کنند گفت: آمادگی ها برای آزادسازی موصل آغاز شده است، اما به فعلیت رساندن این آمادگی ها نیاز به کار سیاسی، برنامه ریزی و کار اطلاعاتی زیادی در داخل موصل دارد. ما از مردم موصل می خواهیم که خودشان علیه داعش قیام کنند و در آزادسازی این شهر همکاری کنند. نیروهای داوطلب مردمی متشکل از شیعه و اهل تسنن و ترکمن ها در آزادسازی شهرشان موصل شرکت خواهند کرد.

موصل، رقه نیست

نماینده پارلمان عراق درباره رقابت جاری بین ارتش سوریه و نیروهای برخوردار از حمایتهای آمریکا برای آزادسازی رقه و امکان تکرار این سناریو در عراق گفت: چنین چیزی در موصل رخ نخواهد داد. وضع موصل شبیه به وضع رقه نیست و نبرد آزادسازی موصل به نفع عراق یکپارچه تمام خواهد شد.

اظهارات تحریک آمیز سفیر سعودی

وی درباره ارزیابی اش از نقش سفیر عربستان در عراق گفت: واقعیت این است که اظهارات سفیر عربستان در عراق  تحریک آمیز است و ما آن را دخالت آشکار در امور داخلی عراق می دانیم و از نطر ما رد شده و توجیه ناپذیر است. وزارت خارجه عراق باید شیوه دیپلماتیک را پیش بگیرد و مانع از این گونه اظهارات شود و الا سفیر عربستان باید برود و جایگزین او بیاید.

دلایل اقدامات تروریستی اخیر داعش

الربیعی درباره اقدامات تروریستی اخیر داعش در مناطق عراق گفت: داعش با هدف برداشتن فشار از خود دست به این اقدامات تروریستی زده است. گروه تروریستی داعش سرزمینهایی را که در اشغال خود داشت از دست داده است، لذا به اقدامات تروریستی از قبیل خودروهای بمب گذاری شده و کمربندهای انفجاری و بمبها روی آورده است.

نماینده پارلمان عراق در پایان این گفتگو افزود: تا زمانی که کسانی باشند که تفکر وهابی را ترویج  کنند و حمایتهای تسلیحاتی و لجستیکی در اختیار تروریسم قرار دهند، تروریسم ادامه خواهد یافت.