روزنامه گاردین با استناد به تحقیقات میدانی و اظهارنظرهای مستند، نوشت: مقامات اطلاعاتی که دو سال را به ماموریت رصد کردن تحرکات ابوبکر بغدادی اختصاص داده اند، به این نتیجه رسیده اند که وی در یک محدوده کوچک هلال مانند میان شمال غرب عراق و شمال شرق سوریه رفت و آمد می کند.

این گزارش به نقل از کُردهایی که تحرکات میدانی داعش را زیر نظر دارند می افزاید ابوبکر بغدادی که مرد اول تحت تعقیب در جهان به شمار می آید ، بین روستاهای مجاور باعج و بلیج رفت و آمد می کند.

در همین حال  این روزنامه به نقل از مسئولان عالیرتبه غربی و کردها و عناصر داعش افزوده است: از اول ماه مارس سال گذشته ابوبکر بغدادی از باعج خارج نشده  است در حالیکه زخم‌های عمیقی که در حملات هوایی  چندی پیش برداشته بود، بهبود یافته است.

مقامات اطلاعاتی اعلام کرده اند طی دو سال جنگ ائتلاف با داعش، پانزده نفر از فرماندهان مهم این گروه در حملات هوایی کشته شده اند که از جمله آنها می توان به  ابومسلم ترکمانی، ابوعلی انباری ، عمر شیشانی (چچنی،) و ابومالک، نمایندگان بغدادی  و چند نفر از رهبران محلی در استان نینوا و انبار اشاره کرد.

سال گذشته بغدادی نیز در حملات هوایی به منطقه شرقاط به شدت زخمی شد و از آن زمان تاکنون میزان جراحت او در هاله ای از ابهام باقی مانده است.