جری ریگان، در سخنانش در این کنفرانس که با حضور شماری از مقامات و مسوولان ارشد بانکی و مالی ایران، اتحادیه اروپا و انگلیس در حال برگزاری است، گفت: 16 ژانویه تمام تحریم های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و تحریم های ثانویه ایالات متحده در حوزه هسته ای برداشته شد و این رخداد فصل جدیدی از رابطه جامعه جهانی با ایران را رقم زد.

وی افزود: از این پس افراد و شرکت های اروپایی می توانند با افراد و شرکت های ایران مراودات مالی داشته باشند و از تسهیلات کامل بانکی و حمایت های تجاری شامل ضمانت های مالی و بیمه بهره مند شوند.

این سیاستمدار انگلیسی با بیان اینکه «اتحادیه اروپا به اجرای کامل برجام متعهد است» افزود: این اتحادیه به تلاش های خود برای اطمینان از ایجاد شرایطی که بتوان از منافع اقتصادی رابطه با ایران در چارچوب برجام بهره برداری کرد، ادامه خواهد داد.

ریگان با بیان اینکه اتحادیه اروپا تاکنون تمام تعهدات خود را در چارچوب توافق وین انجام داده است، افزود: قرار بود تمام تحریم های مرتبط با مساله هسته ای ایران لغو و بیانیه ای به شرکت ها و بانک ها در این خصوص صادر شود که این مهم صورت گرفته است. ما حتی فراتر از آن رفتیم و از طریق تعامل با افراد ذی نفوذ، شرکت ها و موسسات بزرگ تلاش کردیم تا زمینه از سرگیری روابط با ایران را مهیا سازیم.

وی گفت: ما همواره به طرف های ایرانی اطمینان داده و گفته ایم که بخش های خصوصی در اتحادیه اروپا به شدت علاقه مند به از سرگیری روابط تجاری با ایران هستند.

ریگان با بیان اینکه «از سرگیری کامل روابط با ایران زمان خواهد برد» افزود: باید بدانیم به رغم اینکه لغو تحریم ها یک ضرورت بود اما شرط کافی برای ادغام ایران در جامعه جهانی نیست. جامعه جهانی نیاز به زمان دارد تا خود را با واقعیت های جدید هماهنگ کند.

وی افزود: ما انتظار داریم که اجرایی شدن برجام فضای تعاملات بانکی با ایران را بهتر کند همانطور که اکنون بانک های اتریش، آلمان، ایتالیا، فنلاند و هلند، سوئیس و ژاپن روابط مالی شان با بانک های ایرانی را از سرگرفته اند.

معاون بخش سیاست تحریم های اتحادیه اروپا با اذعان به این مساله که برخی بانک های غربی همچنان نگران تعاملات مالی با بانک های ایرانی هستند، افزود: ما قادر به اجبار بانک ها و شرکت های تجاری برای تعامل با ایران نیستیم و حتی اگر قوانین برای تعامل آزاد با ایران فراهم باشد، باز هم ما نمی توانیم در فرایند تصمیم گیری آنها تاثیرگذار باشیم.

وی تصریح کرد: اما ما به دنبال راهکارهایی هستیم که از طریق شفاف سازی، ابهامات و مشکلات را برطرف سازیم.

ریگان ادامه داد: ما می دانیم که موضع آمریکا برای فعالان بخش اقتصادی حوزه ایران مهم است و آنها می خواهند که شناخت درستی از چارچوب مقررات و محدودیت ها داشته باشند؛ به همین خاطر ما به صورت هفتگی با طرف های آمریکایی مشورت می کنیم تا شفافیت های بیشتری را حاصل کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: اتحادیه اروپا خود را به ادامه تلاش ها برای تسهیل از سرگیری تعاملات بانکی با ایران و اطمینان از تاثیر عملی لغو تحریم ها متعهد می داند.

ولی الله سیف رییس بانک مرکزی ایران پیش از سخنرانی 'جری ریگان' خواستار جدیت طرف‌های مقابل در اجرای تعهدات مرتبط با برجام در زمینه امور مالی و بانکی شده بود.

وی با بیان اینکه طرف های مذاکره کننده در توافق هسته ای به موانع بانکی کاملا آگاهی داشتند، تصریح کرد: این وظیفه اخلاقی آنهاست که اکنون تعهداتشان را در چارچوب برجام اجرا کنند.

سیف با اشاره به اینکه ایران تجربه اخذ تصمیمات دشوار را در دوران جنگ تحمیلی و تحریم های ظالمانه کسب نموده است، تصریح کرد طرف های غربی باید به هر قیمتی تعهداتشان را عملی سازند.

رئیس بانک مرکزی ایران با اشاره به اینکه گام هایی ابتدایی در راستای برجام از سوی طرف های غربی برداشته شده است،

گفت که این تلاش ها باید تبدیل به پیشرفت عملی شود.

سیف گفت: طرف های غربی باید تلاش کنند تا رابطه بانک های غربی با ایران سریعا برقرار شود.

وی عنوان کرد به رغم اجرایی شدن برجام، تحریم های باقی مانده ، ترس از مجازات آمریکا، وجود قوانین دست و پاگیر و عدم امکان معامله با دلار سبب ایجاد موانع در تجارت و تعامل بانک های بزرگ خارجی با ایران شده است .

سیف افزود: بانک های بزرگ در حال حاضر نگران از مجازات های دادستانی آمریکا حتی درصورت تضمین از سوی خزانه داری این کشور هستند.

'دامیان هیندز' معاون وزیر دارایی انگلیس نیز قبل از سخنرانی ولی الله سیف در سخنانی با تاکید بر رفع موانع موجود در تعاملات بانکی با ایران، گفت: لندن آمادگی اجرای تعهداتش را در چارچوب برجام برای رفع این موانع دارد.

معاون وزیر دارایی انگلیس با بیان اینکه بذر گسترش روابط اقتصادی با ایران پاشیده شده است، تصریح کرد راه بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی ساده نیست اما آنهایی که متعهد به این راه هستند از منافعش بهره مند خواهند شد .

کنفرانس یک روزه «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» با همکاری موسسه 'یورو مانی' (The Euromoney) و بانک مرکزی ایران با هدف بررسی گام های لازم جهت بازگشت و اتصال بانک های ایرانی به جامعه اقتصاد بین المللی برگزاری شده است.

مصطفی بهشتی‌روی، عضو هیات‌مدیره بانک پاسارگاد، حسن قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران و شماری از مقامات و فعالان اقتصادی ایران و انگلیس، تحلیل گران و مشاوران اقتصادی نیز در این کنفرانس شرکت دارند.

بانکداران بین المللی و سرمایه گذاران در این کنفرانس، این فرصت را خواهند داشت تا در یک فضای تعاملی به طور مستقیم با مقامات مالی و اقتصادی ایران مسایل خود را مطرح سازند.