مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه در نخستین همایش مشترک ایران و ایتالیا در خصوص مسائل بانکی و وضعیت اجرای برجام اظهار داشت: آن چیزی که مدنظر ایران بوده تا به امروز به‌طور کامل مشاهده نشده و ما اجرای برجام را به‌طور کامل ندیده‌ایم.

وی افزود: محافظه‌کاری بانک‌های بزرگ اروپایی در این ارتباط وجود دارد که همه این موارد دست به دست هم داده و اثرات برجام به‌طور کامل مشاهده نمی‌شود، گرچه اخیراً تحولات خوبی نیز صورت گرفته است.

معاون وزیر امور خارجه ایران در ادامه سخنان خود در نشست ایران و ایتالیا گفت: 200 سال است که با ایتالیا روابط سیاسی داریم و ایتالیا یکی از دوستان نزدیک ما در اروپا است و هیچ مشکلی برای توسعه روابط وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته روابط اقتصادی 2 کشور به 7 میلیارد دلار رسید که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه سطح روابط تجاری کاهش یافت، اما آینده روشنی در روابط دو کشور وجود دارد، ادامه داد: همکاری با کشورهای دیگر، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک مدنظر ایران است که این امر باید با همراه انتقال فناوری صورت گیرد.

تخت‌روانچی گفت: بازار ایران علاوه بر 80 میلیون نفر موجود، جمعیت کشورهای اطراف و پیرامونی را نیز شامل می‌شود که از این طریق می‌توان ایران را به‌عنوان هاب اقتصادی منطقه در نظر گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی ادامه داد: تروریست‌ها در اطراف ایران فعالیت‌های زیادی دارند، اما کشور ما امن و باثبات است که این امر مورد توجه تجار قرار می‌گیرد.

معاون وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه مبارزه با پولشویی مورد توجه دولت یازدهم قرار دارد که در این ارتباط قانونی به تصویب مجلس رسیده و شورای نگهبان نیز آن را تأیید کرده است، تصریح کرد: معافیت‌های مالیاتی و ایجاد شرایط‌ مناسب برای سرمایه‌گذاری‌ از جمله دیگر مواردی است که برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده است.

تخت‌روانچی با بیان اینکه براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول ایران نوزدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست، گفت: با توجه به امر حضور سرمایه‌گذاران خارجی و قوانین موجود در کشور و اقتصاد مقاومتی در ایران امکان همکاری‌های خوبی با ایتالیا وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص مبادلات بانکی ایران با کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: بانک‌های اروپایی نباید بیش از حد مته به خشخاش بگذارند که این امر به معنی از دست رفتن فرصت‌هاست، ضمن اینکه برخی از بانک‌های اروپایی اطلاع ندارند که تحریم‌ها لغو شدند.