کارخانه لبنی «اسلاویتسا» تولید بستنی جدید «اوباما کوچولو» را متوقف کرد. این کارخانه روسی سعی داشت با تولید یک بستنی جدید به نام «اوباما کوچولو» از سردی روابط مسکو – واشینگتن به نفع خود استفاده کند.

وب‌سایت خبری شلنی گزارش داد: تولید بستنی اوبامکا تا مرحله آزمایش پیش رفت ولی مقامات این کارخانه موفق به کسب جواز تولید این بستنی نشدند. در همین حال، "ویتالی میلونوف" نماینده حزب حاکم روسیه متحد در سن‌پترزبورگ علت توقف تولید این بستنی را ایجاد حس دگرباشی کودکان درباره اوباما عنوان کرده است.

کارخانه لبنی «اسلاویتسا» به عنوان تولیدکننده این بستنی پیش از این اصرار داشت که تولید این بستنی ارتباطی با دنیای سیاست ندارد و منحصراً برای کودکان تولیدشده و با طعم‌های مختلف نمادی از نژادهای اصلی مردمان ساکن بر روی زمین است.

در زبان روسی، «اوبامکا» (به معنی اوبامای کوچک) یک بستنی شکلاتی است که بر روی جلد آن نیز یک پسربچه آفریقایی است که لبخند می‌زند، یک حلقه فلزی در گوش دارد و یک بستنی شکلاتی در دست گرفته است.

خبر تولید بستنی «اوباما کوچولو» در اواخر ماه آوریل و انتشار تصاویر این بستنی واکنش‌های زیادی را در میان مقامات آمریکایی به دنبال داشته است. یکی از مقامات دولت آمریکا که خاست نامش فاش نشود در واکنش به این خبر به رویترز گفت: "برای رسانه‌های ضدآمریکایی روسیه که از طی چند سال گذشته افزایش زیادی داشته‌اند، افسوس می‌خورم."

در حالی تولید بستنی اوبامکا متوقف شده است که این شرکت در نظر داشت خط تولید بستنی رجب طیب اردوغان -رئیس‌جمهور ترکیه- و آنگلا مرکل - صدراعظم المان - را راه‌اندازی کند.