وزیر خارجه انگلیس گفت: هیچ تهدید فوری علیه اروپا از جانب پایگاه‌های گروه تروریستی داعش در لیبی وجود ندارد.

 رویتر نوشت، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس روز جمعه در سخنانی تاکید کرد: فکر نمی کنم تهدیدی فوری از جانب پایگاه‌های داعش در لیبی علیه اروپا وجود داشته باشد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: انتظار ندارم که دولت جدید لیبی در آینده نزدیک خواستار استقرار نظامیان خارجی در این کشور شود.

 

لیبی از سال 2011 میلادی پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی با هرج و مرج داخلی روبرو بوده است. فقدان یک دولت مرکزی مقتدر موجب شده تا گروه های شبه نظامی و تروریستی رقابت شدیدی را برای کسب قدرت بیشتر در مناطق مختلف این کشور داشته باشند و این مساله زمینه مناسبی را برای گسترش فعالیت های گروه های تروریستی به خصوص داعش فراهم کرده است.

 

دولت های غربی امیدوارند که دولت وحدت لیبی بتواند نیروهای مسلح این کشور را علیه گروه های تروریستی و شبه نظامی متحد کند. کشورهای غربی بارها آمادگی خود را برای آموزش نیروهای نظامی لیبی اعلام کرده‌اند.

 

آمریکا نیز پیش از این حملات هوایی را علیه مواضع داعش در لیبی انجام داده است.

 

هاموند گفت: انتظار ندارم که دولت لیبی در اینده نزدیک خواستار حضور نظامیان خارجی برای ایفای نقش جنگی یا آموزشی شود. ولی ما به طور شفاف اعلام کرده ایم که از این دولت جدید حمایت می کنیم.

 

هاموند پیش از این در مصاحبه با روزنامه تلگراف، احتمال اعزام نیروهای نظامی به لیبی برای مقابله با تروریست های داعش را رد نکرده است.

 

وی تاکید کرد: شما نمی توانید احتمال چیزی را رد کنید چرا که شما هرگز نمی دانید چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. اگر حمایت دریایی و هوایی برای چنین اقدامی نیاز باشد، ما آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

چند کشور اروپایی آماده اعزام نیروی نظامی به لیبی برای مقابله با حملات داعش هستند. اتحادیه اروپا نگران تبدیل شدن لیبی به پایگاهی برای تروریست های داعش است.

 

هاموند افزود: من انتظار ندارم که دولت لیبی به این زودی از انگلیس دعوت کند تا به این کشور نیرو اعزام کند. در هر صورت انگلیس این حق را برای خود محفوظ می داند که از اتباع خود در لیبی در برابر تهدیدات داعش حفاظت کند چرا که داعش در حال تبدیل به یک تهدید بزرگ در لیبی است.