در پی افشای اسناد مربوط به سابقه فعالیت‌های مالی و سرمایه‌گذاری پدر دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در گریزگاه‌های مالیاتی، فشار بر آقای کامرون برای انتشار جزئیات وضعیت مالیاتی خود و اعضای خانواده‌اش افزایش یافته است.

 

دفتر نخست وزیر بریتانیا اعلام کرده که "هیچ بنیاد یا صندوق سرمایه‌گذاری در گریزگاه های مالیاتی" وجود ندارد که آقای کامرون یا بستگان درجه یک او "در آینده" از آنها نفع ببرند.

 

حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت بریتانیا گفته که هنوز ابهام باقی است و از نخست وزیر خواسته که جزئیات فرم های مالیاتی خود را منتشر کند.

 

به نوشته بی بی سی، بررسی اسنادی که اخیرا منتشر شده نشان داده بود که ایان کامرون، پدر نخست وزیر بریتانیا، از مشتریان شرکت پانامایی موساک فونسکا بوده و پس از تأسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری، از روش های پنهانکارانه، اما قانونی، برای فعالیت در گریزگاه‌های مالیاتی استفاده می‌کرده است.

 

در پی فاش شدن این مسئله، رسانه ها این پرسش را مطرح کردند که آیا نخست وزیر و اعضای خانواده اش هنوز در این صندوق منفعتی دارند یا نه؟

 

با افزایش فشار رسانه ها، دفتر نخست وزیر دیروز سه شنبه ۵ آوریل (۱۷ فروردین) اعلام کرد که آقای کامرون، همسر و فرزندانش از هیچ بنیادی که در گریزگاه های مالیاتی تأسیس شده باشد منفعت نمی برند. خود آقای کامرون هم گفت که سهامی در چنین بنیادهایی ندارد و درآمدی از این راه کسب نمی کند.

 

اما این انتقاد مطرح شد که اظهارات آقای کامرون و بیانیه دفتر او روشن نمی کند که آیا او در گذشته از چنین فعالیت هایی سود برده یا در آینده سود می برد یا نه.

 

تازه ترین توضیح دفتر نخست وزیر که در پاسخ به سئوال بی بی سی ارائه شده تصریح می کند: «هیچ صندوق یا بنیادی در گریزگاه های مالیاتی وجود ندارد که نخست وزیر، خانم کامرون یا فرزندان آنها در آینده از آنها سود ببرند.»

 

اما دفتر نخست وزیر یا آقای کامرون هنوز به این سئوال پاسخ نداده اند که آیا او در گذشته از صندوق سرمایه گذاری پدرش که در سال ۲۰۱۰ درگذشت، نفع برده است یا نه.

 

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر خواهان انجام تحقیقاتی مستقل در مورد بریتانیایی هایی که با گریزگاه های مالیاتی رابطه داشته اند، از جمله خانواده کامرون شد.

 

او گفت که جزئیات فرم های مالیاتی خود را منتشر می کند و از نخست وزیر هم خواست که چنین کند.

 

جورج آزبورن، وزیر دارایی بریتانیا گفته است که دولت فعلی بیش از هر دولت دیگری در گذشته برای مقابله با معضل گریز از مالیات تلاش کرده تا مطمئن شود که همه، مالیات خود را به طور کامل می پردازند.

 

اخیرا اعلام شد که میلیون ها سند از موسسه حقوقی موساک فونسکا به روزنامه آلمانی زوددویچه درز کرده و این روزنامه آن را در اختیار "کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی" قرار داده است.

 

بسیاری از شرکت‌ها و افراد برای پرداخت مالیات کمتر شرکت‌ها و فعالیت‌های تجاری خود را به گریزگاه‌های مالیاتی منتقل می‌کنند که این کار لزوما غیرقانونی نیست، اما قوانین موجود در این گریزگاه‌ها امکان پنهان‌کاری و پول‌شویی را برای عده‌ای فراهم می‌کند.