به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرانسه و انگلیس بر سر سرمایه‌گذاری مشترکِ 2 میلیارد یورویی برای ساخت نسل جدید هواپیماهای بدون سرنشین به توافق رسیده‌اند. مقامات این دو کشور روز پنج‌شنبه (13 اسفند) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند این توافق با هدف عملیاتی کردن نسل جدید پهپادهای چندمنظوره تا سال 2030 صورت گرفته است.بر اساس این بیانیه، این برنامه در راستای راه‌اندازی خط تولید پهپاد چندمنظوره‌ای خواهد بود که ظرفیت‌های عملیاتی را گسترش می دهد.

 
در بیانیۀ پاریس با اشاره به این‌که دو سال مطالعۀ برای امکان‌سنجی طرح صورت گرفته، آمده است: «ما امیدواریم که در سال 2017 وارد مرحلۀ بعدی برای ساخت پهپادهای جنگنده تا سال 2025 شویم و این پهپاد تا سال 2030 عملیاتی شود.»

 

بی.ای.ئی سیستمز، به عنوان یک شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی انگلیسی در همکاری با گروه هوانوردی داسو، شرکت هواپیماسازی فرانسوی مطالعه برای ساخت این پهپادهای چندمنظوره را در سال 2014 آغاز کردند.

 

براساس اعلام وزارت دفاع انگلیس هدف نهایی این طرح، ساخت پهپادهای جنگنده‌ای است که قادر به اجرای عملیات شناسایی، تشخیص اهداف در خاک دشمن و در نهایت حمله باشند.

 

وظیفۀ چنین هواپیمای بدون سرنشینی، ورود به خاک دشمن پیش از ورود جنگنده‌های استاندارد همراه با سرنشین خواهد بود.

 

رولز-رویس، شرکت خودروسازی و سازندۀ موتور هواگردِ انگلیسی و شرکت فرانسوی سافران به عنوان سازندۀ موتور هواپیما و موشک، بر روی سیستم‌های محرکۀ این پهپاد نسل جدید کار خواهند کرد.

 

همچنین شرکت‌های سِلِکس ئی.اسِ انگلیس و تالس فرانسه که هر دو چندملیتی هستند، مسئولیت ساخت قطعات الکترونیک و سنسورهای این پهپاد را برعهده دارند.