به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سایت عفو بین‌الملل اعلام کرد: شاخه عفو بین‌الملل در آمریکا به دنبال انتشار گزارش وضعیت جهان 2015 از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواست در آخرین سال ریاست جمهوری‌اش قوانین و سیاست‌های آمریکا را هر چه بیشتر مطابق استانداردهای حقوق بشر بین‌المللی کند.

براساس اعلام عفو بین‌الملل دولت آمریکا با به تاخیر انداختن تعطیل کردن زندان گوآنتانامو، خودداری از پذیرش پناهجویان، عدم اصلاح نظام عدالت کیفری، اجازه به آزار مدافعان حقوق بشر از سوی هم‌پیمانان سرکوب‌گر خود و همچنین چشم بستن به روی تداوم خشونت‌های مسلحانه در تضعیف حقوق بشر شریک بوده است.

هچنین عفو بین‌الملل در بررسی جهانی خود در گزارش وضعیت جهان دریافته است که بسیاری از دولت‌ها از جمله آمریکا به طور فاحش قوانین بین‌المللی را شکسته و عمدا نهادهایی را که به دفاع از حقوق مردم می‌پرداختند، تضعیف کرده‌اند.

براساس این گزارش در سراسر جهان مسائلی نظیر منافع کوتاه مدت ملی، مصلحت اندیشی سیاسی و سرکوب امنیتی بی‌رحمانه منجر به زیرپا گذاشتن حقوق و آزادی‌های اساسی شده‌ است.

مارگارت هووانگ، مدیر اجرایی عفو بین‌الملل آمریکا گفت: در سراسر جهان مشاهده کرده‌ایم که به دلیل القاء ترس و گسترش بیگانه ستیزی در زیر لوای وطن پرسنی، آزادی‌ها و حقوق بشر تضعیف شده‌اند؛ آمریکا نیز در این مساله مستثنی نبوده است.

باراک اوباما اغلب حرف‌های درستی را زده است اما از عمل به حرفهایش برای آنکه حقوق بشر را به اولویت ملی تبدیل کند خودداری کرده است.

براساس اعلام عفو بین‌الملل آمریکا و دولت این کشور می‌تواند با اقداماتی نظیر تعطیل کردن زندان گوآنتانامو، تحقیق درباره جرایم و شکنجه‌های رخ داده در آمریکا، افزایش چشمگیر پذیرش پناهجویان و تضمین اینکه مهاجران به کشورهایی که حقوق بشر را نقض می‌کنند باز نگردند، می‌تواند سوابق حقوق بشری خود را ارتقا دهد.

عفو بین‌الملل در سراسر جهان دریافته که در سال 2015 بیش از 98 کشور به شکنجه یا بدرفتاری با مردم پرداخته و بیش از 30 کشور نیز به طور غیرقانونی پناهجویان را مجبور به بازگشت به کشورهایی کرده‌اند که آنها را تهدید خواهند کرد.

همچنین در دست کم 18 کشور جرایم جنگی یا نقض قوانین جنگ از سوی دولت‌ها یا گروه‌های مسلح رخ داده است. عفو بین‌الملل از کشورهای عضو سازمان ملل و شورای امنیت نیز تقاضا کرد که با انجام اصلاحات، تفکر شجاعانه جدیدی را به جهان نشان داده و در همین راستا اواخر سال جاری میلادی فرآیند شفاف‌تری را برای انتخاب دبیرکل جدید سازمان ملل اجرا کنند.