به گزارش پارس به نقل از تسنیم،‌ اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان فهرست دارایی‌های «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی این کشور را منتشر کرد.

براساس این گزارش اشرف‌غنی و رولا غنی همسر وی مجموعا 320 میلیون افغانی معادل 4 میلیون و 700 هزار دلار دارایی منقول دارند که از فروش اموال پدری خود در لبنان و آمریکا بدست آورده‌اند.

بیشتر دارایی غنی و رولا غنی طبق گزارش اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان مشترک است و زیورآلاتی رولا غنی نیز در سال 1970 میلادی توسط پدر وی به او هدیه شده و ارزش کنونی آن بالغ بر 3 میلیون و 100 هزار افغانی معال 46 هزار دلار می‌باشد.

علاوه برآن یک منزل به مساحت 8هزار و 300 متر در منطقه دارالامان در غرب کابل به نام غنی ثبت شده که خودش از فردی بنام عین‌الدین در سال 1382 به قیمت 25 میلیون افغانی معادل حدود 373 هزار دلار خریده که ارزش کنونی آن به 350 میلیون افغانی معادل 5 میلیون و 220 هزار دلار افزایش یافته است و این مبلغ از فروش دارایی‌های او در آمریکا بدست آمده است.

رولا غنی نیز یک آپارتمان در واشنگتن دارد که ارزش آن 22 میلیون افغانی معادل حدود 328 هزار دلار است و هزینه آن از حقوق بازنشستگی‌ وی تامین شده‌ است.

آقای غنی از سال 1385 رئیس نهاد مدیریت دولت در آمریکا بوده که ماهانه 1.2 میلیون افغانی (حدود 18 هزار دلار) حقوق دریافت می‌کرده است. او از سال 1389 تا سال 1393 رئیس کمیسیون انتقال امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی افغان بوده، که به صورت افتخاری کار می‌کرده و حقوقی دریافت نکرده‌ است.

غنی و رولا غنی همسی وی بیش از 71 هزار دلار سرمایه نقدی در بانک دارند که از حقوق بازنشستگی و کرایه آپارتمانشان در آمریکا جمع‌آوری کرده‌اند.

رئیس جمهور افغانستان 8 خودرو شخصی دارد که قیمت آنها به بیش از 102 میلیون افغانی معادل بیش از یک میلیون و 500 هزار دلار می‌رسد.

غنی و رولا 7 هزار جلد کتاب دارند که در کابل و بیروت ،پایتخت لبنان، نگهداری می‌شوند و ارزش آن یک میلیون و 200 هزار افغانی معادل 18 هزار دلار ذکر شده که از حقوق خودشان در مدت 40 سال گذشته خریداری شده است.

غنی 244 هکتار زمین و باغ در کابل و ولایت لوگر در جنوب کابل دارد که از پدرش به ارث برده و همسر وی نیز 12 هکتار باغ در لبان لبنان دارد که میان او و دو برادر و خواهرش مشترک است و قیمت این زمین‌ها نیز بین 320 میلیون افغانی معادل بیش از 4 میلیون و 700 هزار دلار الی 640 میلیون افغانی معادل بیش از 9 میلیون و 500 هزار دلار اعلام شده است.

آقای غنی عضو شرکت تحقیقاتی در آمریکا است که 4.5 میلیون افغانی (بیش از 67 هزار دلار) در آن سهم دارد.

رئیس جمهوری افغانستان ماهانه 266 هزار افغانی (حدود چهار هزار دلار) حقوق بازنشستگی خود را از بانک جهانی می‌گیرد. 487 هزار افغانی (بیش از هفت هزار دلار) نیز از دولت افغانستان حقوق دریافت می‌کند. خانم رولا غنی نیز 165 هزار افغانی (بیش از 2400 دلار) ماهانه از کرایه آپارتمانش در آمریکا بدست می‌آورد.

غنی و همسرش رولا در سال 1385 مبلغ 16 میلیون افغانی (بیش از 238 هزار دلار) از یک بانک آمریکایی برای خرید آپارتمان وام دریافت کرده‌اند که تاکنون 3.8 میلیون افغانی (بیش از 56 هزار دلار) آن باقی مانده‌ است.

رئیس جمهور افغانستان و همسرش برای حفظ و نگهداری خانه دارالامان کابل ماهانه 130 هزار افغانی (حدود دو هزار دلار) مصرف می‌کنند.

اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان از مردم خواسته که اگر غنی دارایی دارد که ثبت نشده، به این نهاد اطلاع دهند.

این اطلاعات در روزنامه دولتی انیس روز دوشنبه، 2 قوس (آذر)، منتشر شده و براساس اعلام این روزنامه قرار است که دارایی‌های تمام مقامات ارشد حکومت وحدت ملی افغانستان منتشر شود.

این روزنامه روز گذشته نیز فهرست اموال و دارایی عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان را منتشر کرده بود.