به گزارش پارس به نقل از کیهان، وزیرخارجه پیشین آمریکا و نامزد جایگزین اوباما در انتخابات گفت: لازمه نبرد موثرتر علیه داعش مقابله با رژیم ایران است و این دو از هم جدا نیستند.

هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها ضمن سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: چالش‌های رژیم ایران و داعش دو چالش جدا از یکدیگر نیستند. ما نمی‌توانیم رژیم ایران و داعش را به عنوان دو چالش جداگانه ببینیم. سیاست‌های منطقه‌ای بیش از حد به هم تنیده است. افزایش اعتماد شرکای عرب ما و افزایش هزینه‌های ما برای مقابله با عملکرد و رفتارهای بد رژیم ایران باعث کمک به نبردی موثرتر علیه داعش خواهد شد.

کلینتون که درباره راهبرد پیشنهادی برای مبارزه با داعش  سخن می‌گفت، افزود: برای مثال عملکرد ایران باعث شد که سعودی‌ها توجه خود را از سوریه به یمن تغییر دادند. پس ما باید روی یک رویکرد واحد کار کنیم. من در ماه سپتامبر یک طرح جامع برای مقابله با نفوذ رژیم ایران در منطقه و حمایت این رژیم از گروههای نیابتی تروریستی مثل حزب‌الله را تشریح کردم.

وی افزود: بخش زیادی از راهبرد در دو سوی مرز عراق و سوریه وابسته به نقش شرکای عرب و ترک ما است. گذار سیاسی به ما اجازه می‌دهد که به حکومت اسد خاتمه دهیم. آمریکا باید با شرکای عرب ما کار کند تا آنها را وادار به سرمایه‌گذاری بیشتر در نبرد علیه داعش بکند. هم‌اکنون تمرکز این کشورها روی دیگر عرصه‌ها است چون آنها در منطقه نگرانی‌هایی دارند که به طور خاص می‌توان به تهدید رژیم ایران اشاره کرد.

به گزارش «تایم. کوم» کلینتون گفت: در داخل مرز سوریه علاوه بر کردهایی که مشغول نبرد با داعش هستند، بزرگترین مانع برای اعزام نیروی زمینی بیشتر برای نبرد با داعش این است که گروه‌های مخالف سنی که امکان نبرد با داعش را دارند همچنان دغدغه فکری‌شان نبرد با رژیم اسد است.

وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین گفته است: روسیه و رژیم ایران باید با این حقیقت روبرو شوند که ادامه حمایت از یک دیکتاتور شرور باعث ایجاد ثبات نخواهد شد. هم‌اکنون بیم من آن است که پوتین در حال وخیم کردن مسائل است.

وی افزود: روشن است که نقش مهمی برای روسیه به منظور کمک به حل مناقشه در سوریه وجود دارد. ما تمایل خود را برای کار با آنها به سمت یک نتیجه که باعث حفظ سوریه به عنوان یک کشور متحد و غیرفرقه‌ای شود و حقوق همه سوری‌ها در آن رعایت شود و نهادهای مهم دولتی دست نخورده باقی بماند، نشان دادیم.

گفتنی است دیروز روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در اقدامی دیرهنگام و در تحلیلی مستند اعتراف کرد که آل‌سعود همان داعش است که در عربستان به حاکمیت رسیده است و حمایت آمریکا از حکومت آل‌سعود را حمایت از داعش دانست.

این تحلیل به گونه‌ای مشابه در شماره‌های دیروز فارین پالیسی از آمریکا و فایننشال‌تایمز انگلیس هم آمده بود. ضمن آن که خانم کلینتون که ظاهرا به علت پیری دچار آلزایمر شده است در کتاب خاطرات خود اعتراف کرده است که داعش ساخته آمریکاست و ایشان در نقش وزیر خارجه آمریکا به 112 کشور سفر کرده بود تا آنان را متقاعد کند که بلافاصله بعد از اعلام موجودیت داعش این  گروه را در عراق و سوریه به رسمیت بشناسند.