به گزارش پارس , روزنامه « دنیای اقتصاد» در گزارش میدانی خود با تعدادی از مشاوران املاک فعال در غرب تهران گفت وگوکرده و بازار معاملات مسکن این بخش از پایتخت را مورد بررسی قرار داده که به این شرح است:


تبدیل سود ۴۰ درصدی به سود ۲۰ درصدی


یکی از فعالان بازار مسکن در خیابان مرزداران درباره وضعیت فعلی بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی گفت: اکنون نزدیک به چهار ماه است که بازار معاملات خرید و فروش بطور کلی تعطیل شده است و از طرف دیگر حجم مراجعه ها در مقایسه با چند ماه گذشته هم بطور چشمگیری افت پیدا کرده است.


در حال حاضر، برخی از فروشنده ها واحدهای خود را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر از ارزش منطقه به بازار فروش پیشنهاد کرده اند؛ طوری که این دسته از فروشنده ها از سود ۴۰ درصدی به سود ۲۰ درصدی راضی شده اند.
وی در ادامه افزود: خریداران در بازار مسکن براین باورند که قیمت های فروش همچنان با کاهش همراه خواهند بود؛ در حالی که این مساله بعید به نظر می رسد، زیرا طی این مدت نرخ مصالح، دستمزد کارگران و دیگر هزینه های ساخت از نوسان نزولی برخوردار نشده اند با این تفاسیر کاهش هرچه بیشتر قیمت ها بعید به نظر می رسد.


داوودی درباره درخواست متقاضیان از بازار مسکن


خاطرنشان کرد: در حال حاضر خواسته اکثر خریداران، واحدهایی با متراژ کمتر از ۱۰۰ متر مربع با بودجه خرید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است.
این بنگاهدار کمترین و بیشترین قیمت پیشنهادی فروش هر متر مربع واحدهای مسکونی نوساز در خیابان مرزداران را بین ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۷ میلیون تومان عنوان کرد.


ثبات قیمت فروش واحدهای مسکونی درجه یک


همچنین مشاور املاکی در خیابان پونک در رابطه با حجم معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی و میزان استقبال خریداران، تصریح کرد: با اینکه سه ماه است بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی به علت نبود مشتری به طور کامل تعطیل شده است، اما همچنان واحدهایی که به لحاظ نوع ساخت، مصالح و امکانات، درجه یک هستند با همان قیمت های بالا به بازار پیشنهاد می شوند. صاحباناین دسته از املاک سازنده هایی هستند که شخصا ساخت و ساز کرده اند و نیاز مالی ندارند.


وی آینده بازار مسکن را این چنین پیش بینی کرد: کاهش مجدد قیمت ها غیرممکن است، زیرا ارزش هر چیزی که مربوط به ساخت وساز باشد کاهش پیدا نکرده است و سازنده ها با فروش زیر قیمت واحدها دچار ضرر خواهند شد مگر واحدهای درجه دو و سه که به اصطلاح دیگر نوساز نیستند و از نظر کیفیت افت کرده اند.
کسری در ادامه به این موضوع اشاره کرد تا قبل از رکود اکثر متقاضیان به دنبال واحدهایی با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان بودند.
این مشاور املاک نرخ پیشنهادی فروش هر متر مربع واحدهای مسکونی نوساز در خیابان همیلا را از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۷ میلیون تومان عنوان کرد.