به گزارش پارس به نقل از ایسنا، با دستور رکن الدین جوادی توسعه لایه نفتی پارس جنوبی از اولویت شرکت ملی نفت ایران خارج شد و بر اساس این تصمیم تا دوسال آینده هیچ گونه اعتباری به این طرح اختصاص نخواهد یافت.

توقف طرح تولید نفت خام از لایه نفتی پارس جنوبی در حالیست که ۲۹ فروردین امسال حفاری هفت حلقه چاه این طرح تکمیل شد و در حال حاضر علاوه بر حفاری چاه های این طرح، جکت آن نیز نصب شده است و سکوی فرآورش سر چاهی آن نیز تا کنون با ۹۶ درصد پیشرفت در حال ساخت است.

سعید حافظی - مدیر عامل سابق شرکت پترو ایران – نیز فروردین ماه امسال اعلام کرده بود: طرح تولید از لایه های نفتی پارس جنوبی به ۹۲ درصد پیشرفت رسیده و در مراحل پایانی خود قرار دارد.

با وجود این که طرح موردنظر در مراحل پایانی است اما به دلیل این که شرکت پترو ایران – پیمانکار طرح- تاکنون موفق نشده است طبق قرار داد برای انتقال نفت خام تولیدی از این لایه نفتی شناور FPSO خریداری کند تنها در یک مقطع کوتاه زمانی تولید آزمایشی از این لایه نیز صورت گرفت.

در واقع دلیل تاخیر در تولید از لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی مشکل در انتقال نفت خام تولیدی آن است. البته شرکت نفت وگاز پارس برای انجام این کار چهار گزینه دارد که انگار تمام این گزینه ها فعلا قابلیت اجرا ندارد.

خرید یک فروند شناور FPSO (شناوری که توانایی انجام مراحل فرآورش، تفکیک و جداسازی آب از نفت را داشته و ظرفیت ذخیره سازی نفت خام را برای حمل به کشتی های صادراتی داراست) ، ساخت یک فروند شناور FPSO، تغییر در یکی از شناورهای ذخیره سازی نفت خام شرکت نفت فلات قاره برای ذخیره سازی نفت میدان پارس جنوبی و انتقال نفت از طریق خط لوله گزینه های تولید نفت از لایه نفتی میدان پارس جنوبی است.

اما گزینه اول به دلیل تحریم و قیمت بالای FPSO، گزینه دوم به دلیل زمان گیر بودن و گزینه سوم به علت غیر فنی بودن اجرایی نشد. برای گزینه چهارم نیز شرکت نفت و گاز پارس فرخوانی مبنی بر واگذاری خدمات مشاوره به منظور انتقال نفت خام لایه نفتی پارس جنوبی به سکوی بلال و یا جزیره لاوان داد که بعد از گذشت حدود شش ماه ارزیابی شرکت ها در کمیسیون مناقصات همچنان در حال بررسی است.

در حالی حافظی - پیمانکار سابق طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی- که چندی است به عنوان یکی از مدیران شرکت های اصلی شرکت ملی نفت – شرکت نفت فلات قاره- منصوب شده است، شش ماه پیش اعلام کرد این طرح در مراحل پایانی است که وزیر نفت بعد از اولین بازدید خود از پارس جنوبی بعد از انتصاب به این سمت اولویت کاری را توسعه فازهای ١٢، ١٥ و ١۶ و ١٧ و ١٨ پارس جنوبی اعلام کرد و در باره توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: اولویت نخست کاری در پارس جنوبی، به نتیجه رساندن این سه طرح بزرگ گازی است و لایه نفتی در مرحله بعد قرار دارد.

در واقع طبق گفته زنگنه بهره برداری و توسعه از لایه نفتی پارس جنوبی جزء برنامه های میان مدت وزارت نفت است.

به گزارش ایسنا، در حالی توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در اولویت میان مدت وزارت نفت قرار گرفته است که قطر با برداشت ۴۵۰ هزاربشکه در روز از لایه های مشترک این میدان- با احساب هر بشکه نفت ۱۰۰ دلاری- سالانه ۱۶ میلیارد دلار درآمد دارد. این در حالیست که ایران بعد از گذشت حدود ده سال از اجرای طرح توسعه لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی هنوز موفق به برداشت نفت از این میدان نشده است.