به گزارش پارس به نقل از فارس، برنامه امروز « مناظره» شب یک سیما با موضوع بررسی ضرورت و راهکارهای حذف یارانه نقدی اقشار برخوردار دقایقی قبل آغاز شد.

در ابتدای این مناظره جمشید پژویان به عنوان مخالف حذف سریع یارانه ثروتمندان پشت تریبون رفت و گفت: تصور نمی کنم کسی موافق باشد به ثروتمندان یارانه تعلق بگیرد. اما متأسفانه در دولت قبلی و در دولت فعلی در مورد دهک ها باور اشتباهی وجود دارد.

این اقتصاد دان افزود: اینکه گفته می شود سه دهک اول یا سه دهک آخر اصلا چنین چیزی وجود ندارد یعنی اطلاعات و شاخصی که برمبنای آن مشخص کند چه افرادی در کدام دهک است وجود ندارد.

پژویان تأکید کرد: اصولا باید پرداخت یارانه هدفمند باشد و دلیل اصلی آن هم حمایت از گروه های فقیر و کم درآمد جامعه است نه ثروتمندان به همین دلیل باید در شناسایی این دو گروه کاملا دقت شود.

وی ادامه داد: معمولا یارانه هایی با دوام هستند که به صورت یارانه نقدی و یا کالایی پرداخت نمی شود. بلکه اینها به صورت خدمات تأمین اجتماعی نظام پرداخت ها و نظام مالیات مجموع درآمد است که نقش حمایتی از جامعه دارد.

وی تأکید کرد: البته نظر من بیشتر روی مالیات های نظام مجموع درآمد است و تأکید می کنم اگر چنین روشی پیش از این هم اجرا می شد یک مبنای درستی برای شناسایی دهک های جامعه نیز محسوب می شد.

این اقتصاد دان تصریح کرد: حتی در بسیاری از کشورها براساس فرم های مالیاتی یارانه داده می شود زیرا از این طریق میزان درآمد مردم قابل شناسایی است.

پژویان تأکید کرد: مشکل فعلی این است که وقتی نمی توانیم دهک های جامعه را شناسایی کنیم دو خطای فاحش رخ می دهد اینکه کسانی را حذف می کنیم که باید یارانه داده شود و به کسانی یارانه می دهیم که نباید داده شود.