به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، پس از برگزاری نشست ایران و گروه ۵+۱ در ژنو و خوش بینی مقامات حاضر در نشست به توافق اعضا، تحلیلگران بلافاصله به تحلیل اوضاعی پرداختند که ممکن است پس از لغو تحریم ها در بازارهای جهانی ایجاد شود.

یکی از موضوعاتی که پس از این نشست ذهن کارشناسان را به خود مشغول کرد، احتمال لغو تحریم صنعت نفت ایران بود که ذهن کارشناسان بازار نفت و تجار را درگیر کرد.

" فایننشال تایمز" طی گزارشی در این خصوص نوشت: کارشناسان معتقدند در صورت لغو تحریم نفت ایران و بازگشت سریع این کشور به بازارهای جهانی، بهای جهانی نفت به زیر ۱۰۰ دلار سقوط خواهد کرد؛ که این قیمت اکنون در محدوده ۱۱۰ دلاری قرار دارد.

بر اساس این گزارش، لغو تحریم نفت ایران و افزایش میزان نفت این کشور در سازمان" اوپک" همچنین موجب می شود تا کشورهای عضو" اوپک" با شرایط جدید نفتی آمریکا که مربوط به نفت" شیل" است، مقابله کنند.

لازم به ذکر است، نفت شیل انقلابی جدید در صنعت نفت آمریکا است که برخی کارشناسان معتقدند به موجب آن، این کشور در آینده ای نزدیک تا میزان زیادی از واردات نفت خود کاهش خواهد داد و رقیبی سرسخت برای نفت اوپک خواهد بود.

یک رئیس موسسه انرژی در این خصوص گفت: دولت ایران برای افزایش حجم تولید خود برنامه هایی در دست اجرا دارد و پیش بینی می شود در صورت لغو تحریم ها، طی ۹۰ روز نخست، میزان صادرات نفت کشور به ۱.۳ تا ۲.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.