به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد: این گزارش که به شهریورماه مربوط می شود و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد آن را تهیه کرده، ۱۵ خودرو سواری را در خود جای داده و این خودروها در ۹ معیار « سیستم تعلیق و فرمان» ، « سیستم موتور و انتقال قدرت» ، « ترمز» ، « صداهای غیرعادی» ، « نفوذ آب» ، « تجهیزات الکتریکی» ، « تزئینات داخلی و خارجی» ، « رنگ» و « بدنه» مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته اند و بر حسب نمرات منفی کسب شده، رده های اول تا پانزدهم جدول را به خود اختصاص داده اند.
در این بین، نیسان تیانای مونتاژی همچنان صدر جدول را در اختیار دارد و پشت سر آن نیز خودروهایی مانند مزدا، مگان و تندر به چشم می آیند. رده های میانی جدول هم به پژوها و سمند اختصاص یافته و در انتها نیز پرایدها جا خوش کرده اند.


طبق گزارش شرکت بازرسی، در بخش عیوب فنی و عملکردی خودروهای سواری (عیوب مربوط به سیستم تعلیق، موتور، ترمز و تجهیزات الکتریکی) ، پراید مدل X۱۳۱ و MVM۵۳۰ بیشترین نمرات منفی را کسب کرده اند. میانگین نمره منفی خودروهای تحت ارزیابی، در عیوب فنی و عملکردی، ۶/۴ درصد نسبت به گزارش ماه قبل کاهش یافته که خودروهای پژو پارس خراسان و سمند بیشترین تاثیر را در این روند داشته اند. همچنین در بخش تزئینات و مونتاژی (عیوب مربوط به تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی) ، پژو ۴۰۵ خراسان و پژو ۴۰۵ تولید مرکز، بیشترین نمرات منفی را به دست آورده اند، ضمن آنکه در این بخش شاهد بهبود ۶/۱ درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم. خودروهای نیسان تیانا و رنو مگان بیشترین تغییر را در این عیوب به خود اختصاص داده اند، اما در بخش بدنه نیز دو خودرو پراید X۱۳۱ سایپا و پراید X۱۳۱ پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را دارند و در مجموع نیز میانگین نمرات منفی خودروها در این بخش، ۹/۷ درصد نسبت به ماه قبل جهش داشته است. بیشترین تاثیر در این روند را پژو پارس خراسان و MVMX۳۳ داشته اند. در بخش رنگ، نیز خودروهای MVM۵۳۰ و MVMX۳۳ بیشترین نمرات منفی را کسب کرده اند، هرچند که در مجموع با کاهش ۲/۹ درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل هستیم. طبق گزارش شرکت بازرسی، خودروهای پژو ۴۰۵ خراسان و پراید X۱۳۱ نقش بسزایی در این روند رو به بهبود دارا هستند.


در مجموع نیز ایرادات مهم و اساسی روند رو به رشد و ۷/۱۶ درصدی را به خود می بینند که این موضوع بیشتر با عیوب پراید X۱۳۱ در ارتباط است. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای سواری تولید داخل در شهریورماه، ۱/۳ درصد در مقایسه با ماه قبل بهبود داشته که از جمله دلایل آن می توان به تولید مجدد خودرو نیو مزدا۳ اشاره کرد. بر اساس گزارش شرکت بازرسی، اصلی ترین ایراد خودروهای داخلی به تزئینات داخلی و خارجی آنها مربوط می شود، به نحوی که بیشتر خودروهای تحت ارزیابی، بالاترین نمرات منفی خود را در این معیار می بینند. در بین خودروهای تحت ارزیابی، فقط نیسان تیانا است که در تزئینات داخلی و خارجی نمره منفی ندارد و پژو ۴۰۵ هم رکورددار کسب امتیاز منفی در این بخش به حساب می آید.


پس از تزئینات داخلی و خارجی، دومین ایراد مهم خودروهای داخلی به بدنه آنها مربوط می شود که در این بین، تیانا کمترین و پراید پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را به خود اختصاص داده اند. در واقع تزئینات داخلی و خارجی به همراه بدنه، دو ایراد اصلی خودروهای تولید داخل به حساب می آیند.
همچنین کم ایرادترین معیار نیز به نفوذ آب مربوط می شود، چه آنکه آب در بیشتر خودروهای تحت ارزیابی، نفوذ نمی کند.


ژاپنی ها در صدر
اما به سراغ جدول رده بندی کیفی خودروهای داخلی در شهریورماه برویم و ببینیم اوضاع کیفیت آنها به چه شکل است. طبق گزارش شرکت بازرسی، نیسان تیانا در این رده بندی نیز اول شده و تنها ۶/۲ نمره منفی را به خود می بیند. این نمرات در دو بخش بدنه و رنگ به دست آمده اند و این نشان می دهد تیانا در سایر معیارها عیب و ایرادی ندارد. پشت سر این مونتاژی ژاپنی، با هموطنش مزدا۳ روبه رو می شویم که ۱۲ نمره منفی کسب کرده است. تزئینات داخلی و خارجی، بدنه و رنگ سه معیاری هستند که مزدا۳ در آنها نمره منفی به دست آورده و بیشترین آنها نیز به رنگ مربوط می شود. مزدا۳ نیز مانند تیانا محصولی مونتاژی (متعلق به بخش خصوصی) به شمار می رود و سومین خودرو گران قیمت داخلی در بازار کشور است. از ژاپنی ها که بگذریم، با سه فرانسوی به نام های مگان، پارس تندر و تندر-۹۰ در رده های سوم تا پنجم جدول رده بندی روبه رو می شویم. در این بین، مگان که تنها در سیستم تعلیق و موتور و نفوذ آب نمره منفی ندارد، رده سوم جدول را در اختیار گرفته و باکیفیت ترین فرانسوی تولید داخل به حساب می آید. این محصول که اتفاقا کلی ثبت نام کننده چشم انتظار را به خود می بیند، بیشترین نمره منفی اش را در بخش تزئینات داخلی و خارجی به دست آورده است. پس از مگان، در حالی پارس تندر (تغییر شکل یافته تندر-۹۰) توانسته در جایگاه چهارم بنشیند که فقط در معیارهای سیستم تعلیق، موتور و ترمز نمره منفی ندارد. اصلی ترین ایراد پارس تندر به بدنه آن مربوط می شود. در گزارش کیفی شهریورماه، نامی از تندر-۹۰ ایران خودرو به چشم نمی آید و این موضوع به احتمال فراوان با افت تولید شدید آن در ماه موردنظر، در ارتباط است.


اما در رده ششم جدول در حالی با لیفان چینی (مدل X۶۰) روبه رو می شویم که در آن فقط آب نفوذ نمی کند. به عبارت بهتر، لیفان X۶۰ در هشت معیار حائز نمره منفی شده که بیشترین آن به بدنه مربوط می شود. در جدول کیفی شهریورماه، نام دو خودرو چینی دیگر نیز به چشم می آید که با نام های MVM مدل ۵۳۰ و MVM مدل X۳۳، رده های دوازدهم و سیزدهم جدول را به خود اختصاص داده اند. مدل ۵۳۰ در تجهیزات الکتریکی، صداهای غیرعادی و نفوذ آب نمره منفی ندارد و اصلی ترین ایراد آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می شود. این خودرو البته کمترین کیفیت را در بخش سیستم تعلیق و فرمان و فنربندی بین ۱۵ خودرو تحت ارزیابی شهریورماه، دارد.
مدل X۳۳ نیز در سیستم تعلیق و ترمز و صداهای غیرعادی و نفوذ آب هیچ نمره منفی کسب نکرده و آن طور که از گزارش شرکت بازرسی برمی آید، ایراد اصلی این خودرو نیز مانند مدل ۵۳۰، با تزئینات داخلی و خارجی آن در ارتباط است. X۳۳ در بخش تجهیزات الکتریکی بیشترین نمرات منفی را بین خودروهای تحت ارزیابی به خود اختصاص داده و کم کیفیت ترین رنگ را نیز دارد.


از چینی ها رد شویم و سری هم به قدیمی های جاده مخصوص یعنی پژو پارس و سمند و ۴۰۵ بزنیم، که رده های هفتم تا یازدهم را در اختیار دارند. در این بین، پارس (تولید ایران خودرو خراسان) بهترین کیفیت را دارد، هرچند به جز سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به خود می بیند. اصلی ترین ایراد پژو پارس نیز مانند بیشتر خودروهای داخلی به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می شود. سمند نیز که پشت سر پارس قرار گرفته، ایراد اصلی اش با تزئینات داخلی و خارجی در ارتباط است. این خودرو در تمام معیارها نمره منفی به خود می بیند. بیشترین صداهای غیرعادی بین ۱۵ خودرو تحت ارزیابی شهریورماه، نیز در سمند می پیچد.
همچنین پژو ۴۰۵ تولید ایران خودرو نیز که جایگاه نهم جدول را به خود اختصاص داده، در همه معیارها دارای نمره منفی است و باز هم تزئینات داخلی و خارجی رکورددار نمرات منفی به حساب می آید. پژو ۴۰۵ تولید سایت خراسان هم در تزئینات داخلی و خارجی بیشترین نمره منفی خود را به دست آورده است. این محصول در معیارهای تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب هیچ نمره منفی به خود نمی بیند.


اما به سراغ پراید و تیبا برویم. در این بین، تیبا توانسته کیفیت بهتری را در مقایسه با خودروهای چینی MVM به دست بیاورد، اما پایین تر از پژو ۴۰۵ قرار دارد. این خودرو که در رده یازدهم جدول جا خوش کرده، در تمام معیارها حائز نمره منفی شده است. اصلی ترین ایراد تیبا نه به تزئینات داخلی و خارجی، که به بدنه آن مربوط می شود. تیبا رکورددار کسب نمره منفی در سیستم موتور و انتقال قدرت به حساب می آید.
همچنین در بین دو پرایدی که نامشان در جدول کیفی شهریورماه به چشم می آید، مدل ۱۳۱ سایپا اوضاع بهتری دارد و یکی به آخر است. این محصول در همه معیارها نمره منفی دارد و اصلی ترین آن نیز به بدنه مربوط می شود. ترمز این خودرو از باقی همنوع هایش ضعیف تر است و بیشترین آب نیز در آن نفوذ می کند.
پراید ۱۳۱ پارس خودرو هم ضمن کسب نمره منفی در همه معیارها، اصلی ترین ایراد خود را در بدنه می بیند. در واقع پراید پارس خودرو ضعیف ترین بدنه را در بین ۱۵ خودرو تحت ارزیابی شهریورماه داراست.