به گزارش پارس به نقل از ایسنا، از ابتدای سال جاری به دلیل مشکلات ناشی از عدم تامین ارز کالاهای اساسی از سوی بانک مرکزی همواره تعدادی از کشتی های حامل بار این کالاها یا در بنادر کشور معطل بوده یا در گمرکها اجازه ترخیص نداشته اند.

از جمله بارزترین این موارد شش کشتی حامل نهاده های دامی بود که تا مدتی پیش هنوز بار آنها در کشتی ها معطل و تخلیه نشده بود. هرچند از این تعداد بار چهار کشتی ترخیص شد ولی مابقی نهاده های دامی موجود در دو کشتی قبل همچنان تخلیه نشده است.

در همین زمینه مسوولان در شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرده اند که که از شش کشتی حامل نهاده های دامی تنها چهار کشتی به مرحله ترخیص از گمرک ها رسیده اند که آنها نیز همچنان به دلیل بلاتکلیفی نرخ ارز اجازه خروج از بنادر را ندارند.

عباس پشم فروش، معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام درباره ی کشتی های حامل نهاده های دامی با بیان این که از مجموع شش کشتی حامل نهاده های دامی، چهار کشتی در حال ترخیص بار هستند، تاکید کرد که بار این کشتی ها به دلیل مسائل ارزی اجازه خروج از بندر را ندارند.

از سوی دیگر نظیر چنین مواردی را مورد کره و عدم ترخیص این کالا از گمرک نیز شاهد هستیم.

در اردیبهشت ماه امسال حدود ۲۲هزار تن کره در گمرکهای داخلی به دلیل عدم تامین ارز انباشت شده و در ادامه این روند شاهد کمبود این کالا در بازار و افزایش قیمت آن بودیم.

در آن زمان بانک مرکزی اعلام کرده بود که دیگر برای واردات کالاهای اساسی ارز ۱۲۲۶ تومانی اختصاص نمی دهد و از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از ادامه افزایش قیمت این کالا بر اختصاص این نرخ ارز پافشاری می کرد و در نهایت در اواخر خرداد ماه ۵۰۰۰ تن کره ترخیص شد.

ادامه روند ترخیص کره در حالی بود که با روی کار آمدن دولت جدید ارز واردات کالاهای اساسی به نرخ ۲۴۷۷ تومانی مصوب در بودجه امسال تغییر یافت ولی علی رغم افزایش نرخ ارز مرجع همچنان شاهد معطل ماندن بار کشتی های حامل کالاهای اساسی در بنادر و ترخیص نشدن آنها در گمرکها هستیم.

مهمترین عامل بروز این مشکلات نیز عدم تامین ارز واردات این کالاها از سوی بانک مرکزی حتی با نرخ ۲۴۷۷ تومان است. آنچه که در اینجا مطرح می شود این است که دولت با اعلام تغییر نرخ ارز مرجع خود از ۱۲۲۶ به ۲۴۷۷ تومان قیمت کالاهای اساسی نظیر کره، نهاده های دامی و کالاهای وابسته به آن نظیر مرغ را افزایش داده است ولی همچنان مشکل بلاتکلیفی برخی از کالاهای اساسی معطل روی کشتی ها و گمرکها را به طور کامل حل نکرده است.

در همین زمینه مسعود دانشمند، رییس کمیسون حمل ونقل اتاق بازرگانی ایران می گوید: " از زمان آغاز به کار دولت یازدهم به دلیل اختلافات بین بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت بار بسیاری از کشتی ها تخلیه نشده است و تا زمانی که این اختلاف حل نشود شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود. "

وی ادامه می دهد: " عمده این مشکلات ناشی از نرخ ارز است که گمرک مدعی است بر اساس نرخ ۲۵۰۰ تومانی که بانک مرکزی اعلام کرده باید کالاها ترخیص شود ولی سازمان توسعه تجارت مبنای ترخیص کالا را ارز ۱۲۲۶ تومانی می داند. این موضوع نیاز به یک بخش نامه دارد و این که بانک مرکزی اعلام کند کالاها با همان نرخ ارزی که ثبت سفارش شده اند ترخیص شوند. "

به گفته دانشمند، " کالاها در لنگرگاه ها متوقف شده است تا اختلافات بین گمرک، بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت حل شود. "

در این باره علی پورکاوه، سخنگوی ستاد تنظیم بازار نیز از مطرح شدن مسائل تامین ارز کالاهای اساسی در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار خبر داد و می گوید: " در جلسه ستاد تنظیم بازار که هفته پیش با حضور نمایندگان بانک مرکزی و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط برگزار شد درباره تامین ارز نهاده ها و کالاهای اساسی بحث هایی صورت گرفت. "

وی ادامه می دهد: " بانک مرکزی در این جلسه قول داد که ارز نهاده های دامی با سهولت بیشتری تامین شود. "

به گفته کارشناسان، در حال حاضر مبنای ارز واردات کالاهای اساسی تغییر و بر اساس نرخ مصوب بودجه انجام می شود ولی همچنان مشکلات عدم ترخیص این کالاها وجود دارد. علاوه بر تحمیل هزینه های ناشی از نگهداری این کالاها در گمرکها و روی کشتی ها که باعث اتلاف سرمایه ملی می شود، بانک مرکزی همچنان حتی در دولت یازدهم نیز اقدام به تامین ارز این کالاهای اساسی نمی کند که قطعا این موضوع به طور مستقیم و غیر مستقیم روی بازارهای مصرفی تاثیرگذار است.

باید دید علی رغم ادعاهای مطرح شده در دولت یازدهم مبنی بر ترخیص و تامین ارز کالاهای اساسی چرا هنوز مشکلات بین سه دسگاه اجرایی دولت نشده است و چرا مردم با وجود این مشکلات شاهد مطرح شدن چنین ادعاهایی از سوی دولت یازدهم هستند.