به گزارش پارس ، علی سلیمانی شایسته در گفت وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که نرخ واقعی دلار هم اکنون چه عددی است؟ اظهار داشت: نرخ واقعی دلار را باید بعد از بررسی های کارشناسی محاسبه کرد و نمی توان به ذکر یک عدد به تنهایی در اینباره اکتفا کرد.

مدیرعامل این بانک خصوصی با تأکید براینکه هیچکس نمی داند نرخ واقعی دلار چقدر است، تصریح کرد: نرخ واقعی دلار نرخی است که در بازار مورد معامله قرار می گیرد؛ نرخ واقعی تمام کالاها آن نرخی است که در بازار مورد معامله قرار می گیرد. وقتی کسی حاضر شد برای کالایی نرخی بدهد آن نرخ واقعی است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر اینکه نرخی که آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی بعنوان کف بازار اعلام کردند درست است یا خیر؟ تصریح کرد: باید این را از آقای سیف سوال کنید؛ اما به نظر بنده بهترین کار ممکن این است که اجازه دهیم بازار تصمیم بگیرد.

مدیرعامل بانک پارسیان ضمن تأکید براینکه در حال حاضر بانک مرکزی نباید در بازار دخالت کند، افزود: بازار عاقلتر از سایر بخش هاست و با توجه به شرایط واردات و حجم درآمدهای دولت باید تصمیم گیری کند؛ در این شرایط هر تصمیمی که بازار بگیرد درست است.

شایسته ادامه داد: نوسانات بازار ارز بالاخره یک زمانی می ایستد و از همین رو باید دولت و بانک مرکزی اجازه دهند که بازار برای نرخ دلار تصمیم بگیرد و از سیاست های دستوری جلوگیری کند.

این فعال بانکی به آثار روانی بهبود روابط ایران با دنیا اشاره و تصریح کرد: البته این مشروط به این است که تعامل ایران با دنیا واقعی باشد.

شاسیته در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه معمولاً بانک مرکزی از بانک های خصوصی و دولتی درباره تغییر نرخ سود بانکی پیشنهادهایی را می خواهد آیا بعد از تغییر دولت و مستقر شدن تیم جدید در بانک مرکزی چنین درخواستی مطرح شده است یا خیر؟ گفت: هنوز هیچ پیشنهادی از ما نخواسته اند.

وی اضافه کرد: اما به اعتقاد بنده نرخ سود نمی تواند بدون تناسب با نرخ تورم تنظیم شود چراکه در غیر اینصورت باعث خروج پول از بازار بانکی و هجوم به بازارهای مجاور خواهد شد. نرخ واقعی پول باید به مردم پرداخت شود تا مردم به سیستم بانکی اعتماد کنند و پولشان را در بانک ها سپرده گذاری نمایند.