به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد حسن داجمر گفت: این تحریم ها از نوامبر ۲۰۰۸ آغاز شد که هشت مورد از آنها توسط اتحادیه اروپا و دو مورد توسط انگلیس تصویب شده بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تحریم ها از نظر حقوقی بی پایه و اساس بود کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال های اول تلاش کرد که از طریق دیپلماتیک این مساله را حل کند، اما وقتی به نتیجه نرسید تقریبا از دوسال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ شکایتی را در دادگاه اروپا ثبت کرد و مستنداتی را ارائه داد.

داجمر در برنامه" رأی و قضیه" شبکه العالم ادامه داد: سه سال پس از طرح شکایت ما شش لایحه رد و بدل شد. سه لایحه از طرف ما و سه لایحه از طرف آن ها و به علاوه برخی مستندات تقریبا از ماه آوریل با تشکیل جلسه رسمی دادگاه مستندات دو طرف مورد بررسی قرار گرفت و همین چند روز پیش حکم دادگاه صادر شد که خوشبختانه دادگاه مستنداتی را که ما ارائه دادیم پذیرفت و استنادات طرف مقابل را بی اساس دانست و بدین ترتیب حقانیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ثابت شد.

ابطال ادعاها و اتهامات با مستندات و مدارک

وی تأکید کرد: در نهایت ثابت شد که کشتیرانی ایران مطابق با قوانین و مقررات بین المللی کار کرده و استانداردهای بین المللی را رعایت کرده است.

داجمر با اشاره به ادعای طرف مقابل مبنی بر اینکه کشتیرانی عامل سپاه و عامل دولت ایران است، خاطرنشان کرد: مستنداتی ارائه کردیم که ثابت می کند کشتیرانی شرکتی است که در بورس تهران سهام آن عرضه می شود و سهامداران خصوصی بسیار دارد و سپاه در مدیریت آن هیچ نقشی نداشته است.

وی ادامه داد: ادعای دیگری که داشتند این بود که کشتیرانی در حال همکاری در زمینه های موشکی و هسته ای است که در این جا هیچ سند و مدرکی ارائه نکرده بودند. ما هم مستنداتمان را ارائه کردیم که این ادعا هیچ پایه و اساسی ندارد.

حکم دادگاه با دو حالت روبرو است

داجمر اظهار داشت: دو حالت امکان دارد اتفاق بیفتد، یا این که آنها اعتراضی به حکم نکنند که طبیعتا بعد از ۷۰ روز این حکم اجرایی می شود یا این که در این مدت از حق استیناف خود استفاده می کنند که طبیعتا دادگاه تجدید نظر، استنادات جدید آن ها را مورد بررسی قرار می دهد و حکم نهایی را صادر می کند.

او تأکید کرد: آن ها هرگونه اسناد و مدارکی را که می توانستند ارائه کنند به دادگاه بدوی ارائه داده اند و قاعدتا اگر دلیل محکم تر و محکمه پسندتری داشتند، ارائه می کردند.

برای رد ادعاها دست ما پر است

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر هم مستنداتی ارائه کنند ما برای رد استنادات آن ها دستمان پر است و امیدواریم اگر دادگاه تجدید نظر هم تشکیل شد، درصورتیکه در آن دادگاه مسائل سیاسی آن نفوذ نکند بسیار امیدواریم که حکم نهایی به نفع کشتیرانی جمهوری اسلامی صادر شود. البته تا به حال آن ها اعتراضی به حکم نکرده اند.

دلیل تأخیر در صدور حکم دادگاه اروپایی

داجمر اظهار داشت: در مرحله قبل هم از طرف خود اتحادیه اروپا و هم از طرف های دیگر فشارهای سیاسی زیادی وجود داشت، و تاخیر بسیار زیادی که در صدور این حکم صورت گرفت ناشی از همین فشارهای سیاسی بود به صورتیکه دادگاه پرونده ما را در اولویت بررسی قرار نداد.

وی ادامه داد: دادگاه اروپا با صدور این حکم سعی کرد تا استقلال خود را به نحوی نشان دهد؛ امیدواریم که در مرحله تجدید نظر هم این استقلال دادگاه اروپا که اعتبار مهمی برای اتحادیه اروپا به شمار می رود، پا برجا باشد و ما شاهد رای مستقل و بی طرفانه دادگاه باشیم.

داجمر تأکید کرد: در شرایط فعلی تغییری در خطوط کشتیرانی نداده ایم و کشتی ها ما در همان خطوطی که با کشورهای دیگری که تجارت ما با آن ها رشد کرده است در تردد هستند، ولی طبیعتا درصورتیکه اروپا تحریم ها را لغو کند، مجددا خطوط خود را به مرور به اتحادیه اروپا فعال خواهیم کرد.

ظرفیت کشتیرانی ایران

داجمر در خصوص ظرفیت و توانایی های شرکت کشتیرانی ایران گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های تابع آن در شرایط فعلی حدود ۱۶۵ فروند ناوگان دراختیار دارد که ظرفیت حدود شش میلیون تن دراختیار ماست. این کشتی ها در زمینه های مختلف فعالیت می کنند که عمده آنان کشتی های فله بر هستند که برای انتقال کالاهای اساسی مانند گندم، خوراک دام، زغال سنگ و سنگ آهن و غیره از آن ها استفاده می شود.

داجمر اظهار داشت: ما در دریای خزر هم ناوگان قابل توجهی داریم که کشورهای اطراف دریای خزر را با ایران ارتباط می دهد. در خلیج فارس هم که کشتی های مسافربری و کشتی های باری و مسافربری و کشتی های تانکر داریم که برای حمل کالاهای شیمیایی و نفتی و فرآورده های نفتی از آنها استفاده می شود. البته شرکت اصلی که ایران در زمینه های نفتکشها عمل می کند، شرکتی مستقل است که زیر نظر وزارت نفت است و ما به طور تکمیلی در برخی جاها در زمینه های نفتی هم سرویس می دهیم.

نحوه مقابله با تحریم بیمه کشتیرانی

داجمر در خصوص تأثیر تحریم ها بر روند بیمه شدن کشتی ها گفت: بعد از آن که کشتی های ایرانی از بیمه شدن توسط شرکت های بیمه تحریم شدند، ایران برای تاسیس یک بیمه مخصوص کشتی ها اقدام کرد که به آن بیمه (P& I) گفته می شود. ما برای اولین بار درایران صاحب این بیمه شدیم که با حمایت وسپرده یک میلیارد دلاری دولت نزد بانک مرکزی، این بیمه در کشورهای مسیر تردد کشتی های ایرانی مورد پذیرش قرار گرفت و ما توانستیم تحریم را خنثی کنیم.

داجمر تأکید کرد: اکنون این بیمه سابقه خوبی پیدا کرده و بعد از لغو تحریمها هم می تواند به کار خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: کشتی رانی ما در حال حاضر بزرگ ترین ناوگان تجاری در منطقه خاورمیانه است و مجموعه فعالیت های مختلف را دارد.

داجمر گفت: طبیعتا اگرتحریم ها برداشته شود ظرفیت و پتانسیل توسعه کشتی رانی بسیار بالاست مخصوصا که بیش از ۴۰۰۰ دریانورد در کشتی رانی فعالیت می کنند و موسسات آموزشی برای تربیت دریانورد و نیز زیرساخت های لازم برای توسعه دریانوردی را در اختیار داریم.

انتقال تجربیات در زمینه آموزش دریانوردی

داجمر اظهار داشت: در اجلاس مشترکی که با بسیاری از کشورها داشتیم در خصوص انتقال تجربیاتمان به ویژه در زمینه آموزش دریانورد اعلام آمادگی کرده ایم؛ زیرا موسسات آموزشی ما تحت نظر سازمان جهانی دریانوردی قرار دارد.

وی تأکید کرد: با بعضی از کشورها در این زمینه توافقاتی داشته ایم. همچنین می توانیم شرکت های مشترک کشتی رانی برای حمل و نقل دریایی داشته باشیم که در گذشته با مصرو کویت چنین تجربه هایی داشته ایم.

به گزارش ایسنا، دادگاه اتحادیه اروپا ۲۵ سهریور امسال رای به خروج سازمان کشتی رانی از تحریم ها داد. با این رای مبادلات کشتی رانی و اعتبار نامه های حمل ونقل بانکی مورد قبول کشور های اتحادیه اروپا قرار خواهد گرفت.