به گزارش پارس   به نقل از مهر، در شرایطی که صنعت خودروی کشور تحت تاثیر سیاست های نادرست قبلی، هنوز نتوانسته بحران های ایجاد شده در این صنعت را به طور کامل مهار کند، برخی دست اندرکاران صنعت خودرو نسبت به دامپینگ خودروهای چینی در بازار ایران ابراز نگرانی می کنند.

چینی ها از دیرباز در دامپینگ (قیمت شکنی مکارانه) اقلام مختلف مهارت خاصی دارند و بسیاری از کشورها علیرغم مراقبت و هشیاری، بارها در این دام چینی ها گرفتار شده و شاهد تحلیل و تضعیف تدریجی تولید داخلی شان بوده اند.

از جمله اقلامی که چشم بادامی ها در دامپینگ آن با ظرافت عمل می کنند، خودروست و شرایط فعلی صنعت خودروی کشور نیز زمینه بسیار مساعدی را برای چینی ها فراهم کرده تا با توسل به این اقدام، بازار خودروی ایران را تحت سلطه خود درآورند.

یکی از دست اندرکاران بازار خودرو گفت: دامیپنگ در هر زمینه ای که باشد، علاوه بر تهدید اشتغال داخلی، صنعت مورد هدف را به ورشکستگی تدریجی گرفتار می کند و متاسفانه سیاست های غلط دولت دهم در صنعت خودرو و شرایط شکننده و سختی که برای خودروسازان داخلی به وجود آمده زمینه را برای چینی ها مساعد کرده تا با دامپینگ خودرو، بازار ایران را در دست بگیرند.

وی افزود: آنچه به این احتمال دامن می زند، ذائقه خریداران ایرانی است که دوست دارند خودروی متفاوت سوار شوند؛ حتی اگر این خودروی متفاوت ساخت خارج باشد. این امر دقیقا برخلاف فرهنگ مردم بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی است که خودروهای کره ای را بر هر خودروی دیگری ترجیح می دهند.

این فعال صنعت خودرو معتقد است دولت باید در این زمینه هشیار عمل کرده و با اعمال سیاستهای حمایتی، زمینه دامپینگ در ایران را از خودروسازان چینی بگیرد.

وی تصریح کرد: روش خودروسازان چینی برای ورود به بازار یک کشور از جمله بازار خودرو ایران این گونه است که ابتدا قیمت محصول خود را به نحو قابل توجهی کاهش داده و امکانات و آپشن های آن را افزایش می دهند تا مشتری به آن عادت کند. تاجایی که صدای سایر فعالان صنعت خودرو داخلی دربیاید. آنگاه به ظاهر برای خوابانیدن اعتراض ها اقدام به افزایش قیمت می کند تاجایی که قیمت آن به نزدیکی قیمت محصولات آن کشور می رسد امااین افزایش قیمت پس از آن اتفاق می افتدکه آن خودروساز چینی بااستفاده از دامپینگ، جای خود را در بازار باز کرده و مستاجر حالا ادعای صاحبخانه شدن دارد!

وی افزود: بدین ترتیب چینی ها با همین الگوی دامپینگ به بازارکشورها واردشده و درآن جاخوش می کنند. اگر به قیمت خودروهای چینی موجود در بازار ایران نگاه کنید همین روش را خواهیددید، یعنی پس از یک ماه عسل کوتاه برای مصرف کننده ایرانی، اکنون روزبه روز آپشن های جدید شروع و از آپشن های قبلی کم و قیمت ها افزایش می یابد.

این دست اندرکار صنعت پیشنهاد کرد برای مقابله بااین روند، خودروسازان چینی ملزم به ورود فناوری خودرو به ایران شده و ورود خودروهای آماده آنها به ایران مشمول تعرفه هایی بالاتر از سایر خودروها شود.